Fairies - SuperProblem 2025 Informal Tourney - Сказки
Submit comment | Комментировать задачи
Note! Not more than 3 originals per one author, including joint works, may be published; versions - unlimited.
Важно! Могут быть опубликованы не более трех задач одного автора, включая совместные произведения; версии - неограниченно.
|
|
|
G637 (solution | решение)
Jean Carf (France)1K6/3pp3/1k1r4/1p1p4/5p2/8/5P1P/8
1.h2-h4 2.h4-h5 3.h5-h6 4.h6-h7 5.h7-h8S 6.Sh8-g6 7.Sg6xf4 8.Sf4-e6 9.f2-f4 10.f4-f5 11.f5-f6 12.f6xe7 13.e7-e8Q 14.Qe8xd7 15.Qd7-a7+ Kb6-c6 16.Se6-d8+ Rd6xd8#Meredith, Excelsior avec promotion mineure, Degagement de ligne f2/f8, Excelsior, Check et selfblock en a7, Sacridice du cavalier en d8, Mat modele. (author.)
pser-s#n – Parrying Serial selfmate in n moves. White execute n moves in a row to force Black to execute a mate for wK. If during a solution the check to bK appears then Black must parry it.
pser-s#n – Парирующий серийный обратный мат в n ходов. Белые делают n ходов подряд, заставляя черных поставить мат белому королю. Если в процессе решения возникает шах черному королю, то черные должны его парировать.
G638 (solution | решение)
Jean Carf (France)8/8/2n1k3/R5K1/3P4/7N/8/4B2R
1.Be1-g3 2.Sh3-f2 3.Rh1-h7 4.Kg5-h6 5.Ra5-h5 6.d4-d5 + Ke6-f6 7.Bg3-e5 + Sc6xe5 8.Sf2-g4+ Se5xg4#Meredith, Duvertures de ligne ou de cases, Le 1er coup ouvre la case f2, Le 2eme coup ouvre la colonne h1/h8, Le 3eme coup ouvre la case h6, Le 4eme coup ouvre la range a5/h5, Le 5eme coup joue en h5, Le 6eme coup fait echec, Le Fou et le Cavalier se sacrifient et permettent un mat epaulette modele. (author.)
pser-s#n – Parrying Serial selfmate in n moves. White execute n moves in a row to force Black to execute a mate for wK. If during a solution the check to bK appears then Black must parry it.
pser-s#n – Парирующий серийный обратный мат в n ходов. Белые делают n ходов подряд, заставляя черных поставить мат белому королю. Если в процессе решения возникает шах черному королю, то черные должны его парировать.
G639 (solution | решение)
Jean-François Carf (France)8/8/6p1/8/k7/2pQ4/1P1P4/K7
1.Qd3xg6 2.d2-d4 3.d4-d5 4.d5-d6 5.d6-d7 6.d7-d8S 7.Sd8-c6 8.Sc6-b4 9.Sb4-a2 10.Qg6-a6+ Ka4-b3 11.Qa6-b5+ Kb3-c2 12.Qb5-d5 c3xb2#Miniature, Excelsior with minor promotion, Walk of the white knight, Checks with white queen, Zugzwang, Model mate. (author.)
pser-s#n – Parrying Serial selfmate in n moves. White execute n moves in a row to force Black to execute a mate for wK. If during a solution the check to bK appears then Black must parry it.
pser-s#n – Парирующий серийный обратный мат в n ходов. Белые делают n ходов подряд, заставляя черных поставить мат белому королю. Если в процессе решения возникает шах черному королю, то черные должны его парировать.
|
|
|
G640 (solution | решение)
Jean-François Carf (France)4R3/7B/8/5N2/r1n1p3/k7/P6B/K7
1.Bh2-g1 2.Bg1-c5+ Ra4-b4 3.Sf5-d4 4.Bh7xe4 5.Be4-c6 6.Re8-e3+ Sc4xe3 7.Sd4-c2+ Se3xc2#Meredith, La cle n’est pas evidente, L’echec en c5 permet le clouage de la tour en b4, Le cavaler f5 en jouant ouvre la diagonal h7/e4, En 2 coups, le fou h7 ouvre la colonne e8/e1 et couvre la case b4 laissee libre par la tour noire au deuxieme coup, Le double sacrifice de la tour blanche et du cavalier blanc forcent le cavalier noir a faire echec et mat. (author.)
pser-s#n – Parrying Serial selfmate in n moves. White execute n moves in a row to force Black to execute a mate for wK. If during a solution the check to bK appears then Black must parry it.
pser-s#n – Парирующий серийный обратный мат в n ходов. Белые делают n ходов подряд, заставляя черных поставить мат белому королю. Если в процессе решения возникает шах черному королю, то черные должны его парировать.
G641 (solution | решение)
Jean-François Carf (France)7B/8/5R2/4p3/4p3/1Pp1k3/1n2P3/2K5
1.Rf6-f5 2.Bh8xe5 3.Be5-d6 4.Bd6-a3 5.Ba3xb2 6.Kc1-d1 7.Bb2-c1+ Ke3-d4 8.e2-e3+ Kd4-d3 9.Rf5-f1 10.Rf1-e1 c3-c2#Meredith, Ouverture de la ligne h8/e5, Prise du Cavalier noir b2 qui libere la case c1 ou se place le Roi blanc, Selfblock du Fou en c1 avec echec au roi noir, Echec par le pion blanc e2, Zugzwang et selfblock en e1, Mat modele par le pion noir. (author.)
pser-s#n – Parrying Serial selfmate in n moves. White execute n moves in a row to force Black to execute a mate for wK. If during a solution the check to bK appears then Black must parry it.
pser-s#n – Парирующий серийный обратный мат в n ходов. Белые делают n ходов подряд, заставляя черных поставить мат белому королю. Если в процессе решения возникает шах черному королю, то черные должны его парировать.
G642 (solution | решение)
Ľuboš Kekely (Slovakia)2r2R2/1n6/nP6/1Kp1Pp2/2Ppkp2/3p1b2/8/8
1.e5-e6 2.e6-e7 3.e7-e8=B 4.Be8-d7 5.Bd7xc8 6.Kb5-c6 7.Bc8xb7 8.Bb7-a8 9.b6-b7 10.Kc6-d7 11.Kd7-c8 12.Rf8-e8+ Ke4xe8=Battery. Selfwaling of promoted bishop. (author.)
ser-s=n – Serial selfstalemate in n moves. White execute n moves in a row to force Black to execute a stalemate for White.
Danger circe – a threatened piece (King included) can also move to its Circe rebirth square even if this square is empty or occupied by a piece that can be captured.
ser-s=n – серийный обратный пат в n ходов. Белые делают n ходов подряд, заставляя черных поставить пат белым.
Danger circe – атакованная фигура (в том числе король) может сходить на свое поле возрождения в Сirce, если оно пусто или занято фигурой противника, которую можно сбить.
|
|
|
G643 (solution | решение)
Ľuboš Kekely (Slovakia)5KB1/5bp1/5qkp/5p2/p5p1/8/P5n1/8
1.Bg8-f1 2.Bf1-e2 3.Be2xg4 4.Bg4-d1 5.Bd1xa4 6.Ba4-e8 7.a2-a4 8.a4-a5 9.a5-a6 10.a6-a7 11.a7-a8=R 12.Ra8-a7 13.Ra7xf7 14.Kf8-g8 15.Kg8-h8 16.Rf7xg7+ Kg6xe8=Meredith. Clearing of the line. Excelsior. Minor promotion. Model pin stalemate. (author.)
ser-s=n – Serial selfstalemate in n moves. White execute n moves in a row to force Black to execute a stalemate for White.
Danger circe – a threatened piece (King included) can also move to its Circe rebirth square even if this square is empty or occupied by a piece that can be captured.
ser-s=n – серийный обратный пат в n ходов. Белые делают n ходов подряд, заставляя черных поставить пат белым.
Danger circe – атакованная фигура (в том числе король) может сходить на свое поле возрождения в Сirce, если оно пусто или занято фигурой противника, которую можно сбить.
G644 (solution | решение)
Ľuboš Kekely (Slovakia)7b/1p1r3p/b2P3P/pkpn1pK1/2pp4/8/1n3r2/8
1.Kg5-h4 2.Kh4-g3 3.Kg3xf2 and back 4.Kf2-g3 5.Kg3-h4 6.Kh4-g5 7.Kg5xf5 8.Kf5-e6 9.Ke6xd7 10.Kd7-c8 11.d6-d7 12.d7-d8=R 13.Rd8xh8 14.Rh8xh7 15.Rh7-d7 16.h6-h7 17.h7-h8=Q 18.Qh8-e8 19.Rd7xb7+ selfpin Kb5xe8=Walk of white king. Minor promotion. Battery. Model pin stalemate. (author.)
ser-s=n – Serial selfstalemate in n moves. White execute n moves in a row to force Black to execute a stalemate for White.
Danger circe – a threatened piece (King included) can also move to its Circe rebirth square even if this square is empty or occupied by a piece that can be captured.
ser-s=n – серийный обратный пат в n ходов. Белые делают n ходов подряд, заставляя черных поставить пат белым.
Danger circe – атакованная фигура (в том числе король) может сходить на свое поле возрождения в Сirce, если оно пусто или занято фигурой противника, которую можно сбить.
G645 (solution | решение)
Nikolaj Zujev (Lithuania)4b1k1/R5Pp/2Br3P/8/8/4P3/4K3/2r4n
a) 1.Ra7-f7 Rd6-d3 2.Bc6-d5 Be8-b5 3.Rf7-f3+ Rd3xd5#b) 1.Bc6-e8 Ba8-d5 2.Ke2-d3 Sh1-g3 3.Be8-f7+ Bd5xf7#
hs#n – Helpselfmate in n moves. In the beginning White and Black cooperate to create position which is selfmate in 1 move.
hs#n – Кооперативно-обратный мат в n ходов. Начинают белые и совместно с черными за n-1 ход строят позицию, в которой возможен обратный мат в один ход
|
|
|
G646 (solution | решение)
Nikolaj Zujev (Lithuania)2K5/kPPRrn2/8/8/8/8/8/8
*1...Sf7-d8 2.c7xd8R Ka7-b6 3.b7-b8R+ Kb6-c6 4.Rd7-c7+ Re7xc7#1.b7-b8Q+ Ka7-a6 2.Qb8-b4 Sf7-d8 3.Kc8-b8 Re7-e8 4.Rd7-d6+ Sd8-c6#
hs#n – Helpselfmate in n moves. In the beginning White and Black cooperate to create position which is selfmate in 1 move.
hs#n – Кооперативно-обратный мат в n ходов. Начинают белые и совместно с черными за n-1 ход строят позицию, в которой возможен обратный мат в один ход
G647 (solution | решение)
Nikolaj Zujev (Lithuania)r7/1p2K3/1N6/k7/1pP5/B7/8/8
1.Sb6-d5 Ra8-a7 2.Sd5xb4 Ka5-b6 3.Sb4-a6 Kb6-c6 4.Ke7-d8 b7-b6 5.Ba3-e7 Ra7-b7 6.Sa6-b8+ Rb7xb8#hs#n – Helpselfmate in n moves. In the beginning White and Black cooperate to create position which is selfmate in 1 move.
hs#n – Кооперативно-обратный мат в n ходов. Начинают белые и совместно с черными за n-1 ход строят позицию, в которой возможен обратный мат в один ход
G648 (solution | решение)
Béla Majoros (Hungary)k7/b1PP1Pp1/Q7/7p/8/5p2/5p1p/5K2
1.d7-d8B g7-g5 2.Bd8xg5 h2-h1B 3.Bg5-h4 Bh1-g2#1.f7-f8S g7-g6 2.Sf8xg6 h2-h1S 3.Sg6-h4 Sh1-g3#
hs#n – Helpselfmate in n moves. In the beginning White and Black cooperate to create position which is selfmate in 1 move.
hs#n – Кооперативно-обратный мат в n ходов. Начинают белые и совместно с черными за n-1 ход строят позицию, в которой возможен обратный мат в один ход
|
|
|
G649 (solution | решение)
János Csák & Béla Majoros (Hungary)nk6/1n6/8/8/5K2/2b5/pp6/NN4B1
a) diagram: Because bPa2 is a shadow-piece (illegal-piece), there can be no solution (shadow-solution):1.a2xb1B Sa1-b3 2.Bb1-f5 Sb3-c5 3.Bf5-c8 Sc5-a6# (MM)
The bPb2 is legal-piece, so the solution is:
1.b2xa1R Sb1xc3 2.Ra1-c1 Sc3-b5 3.Rc1-c8 Bg1-a7# (MM)
b) Pa2<->Pb2: Because bPb2 is a shadow-piece (illegal-piece), there can be no solution (shadow-solution):
1.b2xa1R Sb1xc3 2.Ra1-c1 Sc3-b5 3.Rc1-c8 Bg1-a7# (MM)
The bPa2 is legal-piece, so the solution is:
1.a2xb1B Sa1-b3 2.Bb1-f5 Sb3-c5 3.Bf5-c8 Sc5-a6# (MM)
ShadowChess –
1. There is an illegal (shadow) puppet in the chess problem.
2. A piece is illegal if it stands in an inaccessible field, or the author stigmatizes a piece and classifies it as illegal (stigma on it).
3. A solution involving an illegal piece is not allowed. The solution containing the illegal piece is a shadow solution.
4. If the x legal piece on a) legal square is replaced by the y illegal piece on b) illegal square, the y illegal piece on a) legal square will remain illegal, and b) will be illegal x legal piece placed on square remains legal.
5. A piece becomes illegal if the square on which it stands becomes inaccessible due to a change in the home position.
ShadowChess (Теневые фигуры) –
1. В задаче есть нелегальная (теневая) фигура.
2. Фигура нелегальна, если она стоит на недоступном поле или если автор "пометил" её как нелегальную.
3. Решение, задействующее нелегальную фигуру, - теневое и не засчитывается.
4. Если легальная фигура Х на легальном поле А заменяется нелегальной фигурой Y, стоящей на поле B, то нелегальная фигура Y на легальном поле А остаётся нелегальной, В становится нелегальным, а поле, на которое перемещается Х, становится легальным.
G650 (solution | решение)
Béla Majoros (Hungary)8/8/1p6/3k1q2/5p2/1Kb5/1BR5/8
a) diagram: Because bPb6 is a shadow-piece (illegal-piece), there can be no solution (shadow-solution):1.Bc3-d4 Bb2-c3 2.Kd5-c5 Kb3-a4 3.Qf5-d5 Bc3-b4# (MM)
The bPf4 is legal-piece, so the solution is:
1.Bc3-b4 Rc2-c3 2.Kd5-e5 Kb3-c4 3.Bb4-d6 Rc3-e3# (MM)
b) Pb6<->Pf4: Because bPf4 is a shadow-piece (illegal-piece), there can be no solution (shadow-solution):
1.Bc3-b4 Rc2-c3 2.Kd5-e5 Kb3-c4 3.Bb4-d6 Rc3-e3# (MM)
The bPb6 is legal-piece, so the solution is:
1.Bc3-d4 Bb2-c3 2.Kd5-c5 Kb3-a4 3.Qf5-d5 Bc3-b4# (MM)
ShadowChess –
1. There is an illegal (shadow) puppet in the chess problem.
2. A piece is illegal if it stands in an inaccessible field, or the author stigmatizes a piece and classifies it as illegal (stigma on it).
3. A solution involving an illegal piece is not allowed. The solution containing the illegal piece is a shadow solution.
4. If the x legal piece on a) legal square is replaced by the y illegal piece on b) illegal square, the y illegal piece on a) legal square will remain illegal, and b) will be illegal x legal piece placed on square remains legal.
5. A piece becomes illegal if the square on which it stands becomes inaccessible due to a change in the home position.
ShadowChess (Теневые фигуры) –
1. В задаче есть нелегальная (теневая) фигура.
2. Фигура нелегальна, если она стоит на недоступном поле или если автор "пометил" её как нелегальную.
3. Решение, задействующее нелегальную фигуру, - теневое и не засчитывается.
4. Если легальная фигура Х на легальном поле А заменяется нелегальной фигурой Y, стоящей на поле B, то нелегальная фигура Y на легальном поле А остаётся нелегальной, В становится нелегальным, а поле, на которое перемещается Х, становится легальным.
G651 (solution | решение)
Paul Rãican (Romania)8/8/8/3bpK2/8/2pp1P2/1p3k2/Q5b1
a) 1.Qa1-f1+!1...Kf2-g3 2.Qf1xg1[+bBf8]+ Kg3-h4 3.Kf5-g6 Bf8-a3 4.Qg1-e1+ Bd5xf3[+wPf2] 5.Qe1-h1+ Bf3xh1[+wQd1] 6.Qd1-a4+ Bh1-e4+ 7.Kg6-h6 Ba3-f8#
1...Kf2-e3 2.f3-f4 Bd5-h1 3.f4xe5[+bPe7] Bh1-a8 4.Qf1-f4+ Ke3-e2 5.Qf4-e4+ Bg1-e3 6.Qe4xd3[+bPd7]+ Ke2-f3 7.Qd3xc3[+bPc7] Ba8-e4#
b) 1.Kf5xe5[+bPe7]! Bh1xf3 2.Qa1xg1[+bBf8]+ Kf2-e2 3.Ke5-e6 Bf3-a8 4.Qg1-e1+ Ke2-f3 5.Qe1-e4+ Kf3xe4[+wQd1] 6.Qd1-e2 + d3xe2[+wQd1] 7.Qd1-d7 Ba8-d5# (8.Qd7xd5[+bBc8]+? self-check)
Three different checkmates. (author.)
Circe – Captured units (not Ks) reappear on their game-array squares, of the same colour (pieces), on the file of capture (pawns), or on the capture file’s promotion square (fairy pieces). If the rebirth square is occupied the capture is normal.
Maximummer – Black must play the geometrically longest move or may choose from among longest moves of equal length, distances being measured from the center of each square.
Circe – Взятая фигура не снимается с доски, а перемещается на поле, которое она занимала в начале шахматной партии. Ладья, слон и конь возрождаются на поле того цвета, что и поле, на котором они были сбиты. Белые пешки возрождаются на 2-й, а черные на 7-й горизонтали той вертикали, где их побили. Сказочные фигуры возрождаются на поле превращения пешки той вертикали, где были сбиты. Если поле возрождения занято любой другой фигурой, то взятая фигура снимается с доски.
Maximummer – Черные обязаны делать геометрически самые длинные ходы.
G652a Sergey Evko SuperProblem, 15-01-2025 |
Solution | Решение a) diagram: 1.Ra1-c1 g2-g1B 2.Rc1-c3 h2-h1R 3.Rc3xe3+ Bg1xe3# b) Bc5->h1: 1.0-0-0 g2xh1Q 2.c7-c8S Qh1-c6 3.d2-d4+ c4xd3 e.p.# 8/2P3N1/5N2/2B1k1P1/2p5/P3p1P1/pP1PP1pp/R3K3 | ||
8/2P3N1/5N2/2B1k1P1/2p5/P3p1P1/pP1PP1pp/R3K3 | |||
hs#3 | b) Bc5->h1 | (12+6) |
|
|
|
G652 (solution | решение)
Sergey Evko (Russia)8/B3P1N1/2R2N2/4k3/2p5/P3p1P1/pP1PP1pp/R3K3
a) diagram: 1.Ra1-c1 g2-g1B 2.Rc1-c3 h2-h1R 3.Rc3xe3+ Bg1xe3#b) Ba7->h1: 1.0-0-0 g2xh1Q 2.e7-e8S Qh1xc6 3.d2-d4+ c4xd3 e.p.#
hs#n – Helpselfmate in n moves. In the beginning White and Black cooperate to create position which is selfmate in 1 move.
Valladao + AUW (author.)
hs#n – Кооперативно-обратный мат в n ходов. Начинают белые и совместно с черными за n-1 ход строят позицию, в которой возможен обратный мат в один ход
G653 (solution | решение)
Pascale Piet (France)5b2/4pNp1/4P1p1/1K1P2P1/4n2R/7Q/4k3/8
1.Kb5-c4 2.Kc4-d4 3.Kd4xe4 4.Ke4-e5 5.Rh4-d4 6.Rd4-d1 7.Qh3-f1+ Ke2-e3 8.Sf7-d6 e7xd6#Marche du roi blanc avec capture du cavaler noir et degagement de la rangee h4/a4, Deux coups splendides de la tour blanche qui se met volontairement en prise, Un echec de la dame blanche en f1 tres utile! , Zugzwang avec sacrifice du cavalier blanc et mat modele du noir . (author.)
pser-s#n – Parrying Serial selfmate in n moves. White execute n moves in a row to force Black to execute a mate for wK. If during a solution the check to bK appears then Black must parry it.
pser-s#n – Парирующий серийный обратный мат в n ходов. Белые делают n ходов подряд, заставляя черных поставить мат белому королю. Если в процессе решения возникает шах черному королю, то черные должны его парировать.
G654 (solution | решение)
Pascale Piet (France)R7/4p3/nr2P3/1k2n3/1rp1Q3/1Rp4p/2N5/4B2K
1.Kh1-h2 2.Kh2-g3 3.Kg3-f4 4.Kf4xe5 5.Qe4xc4+ Kb5-a5 6.Qc4xc3 7.Qc3-c5+ Rb6-b5 8.Rb3xh3 Rb5xc5#La tour noire est clouee, Marche royale avec prise du cavalier noire e5, Echec par la dame blanche en c4, Le roi noir l’echec en se rendant en a5, il decloue la tour noire b4 mais cloue le cavalier a6, Un coup inattendu, la prise du pion c3, Un nouvel echec au roi noir qui entraine le clouage des 2 tours noires, Un zugzwang tres precis entrainant la prise forcee de la dame blanche et un mat modele. (author.)
pser-s#n – Parrying Serial selfmate in n moves. White execute n moves in a row to force Black to execute a mate for wK. If during a solution the check to bK appears then Black must parry it.
pser-s#n – Парирующий серийный обратный мат в n ходов. Белые делают n ходов подряд, заставляя черных поставить мат белому королю. Если в процессе решения возникает шах черному королю, то черные должны его парировать.
|
|
G655 (solution | решение)
Vaclav Kotesovec (Czech Republic)3(Q3)4/8/6r1/8/8/8/r5k1/1(Q2)4rr
1.Rh1-h7 Gb1-h1 2.Ra2-e2 Gh1-h8 3.Rh7-h2 EAd8-h7+ 4.Kg2-h1 EAh7-h5 5.Rg6-g2 EAh5-f1# (battery G/EA)1.Rg1-f1 Gb1-g1 2.Rg6-f6 Gg1-g3 3.Kg2-g1 EAd8-e5 4.Ra2-h2 EAe5-h4 5.Rf6-f2 Gg3-e1# (battery EA/G)
1.Rh1-h4 EAd8-g3 2.Kg2-h3 EAg3-g5 3.Ra2-h2 EAg5-f1 4.Rg1-g2 Gb1-g1 5.Rg6-g4 EAf1-f3#
1.Ra2-d2 EAd8-e2 2.Rd2-d3 Gb1-e4 3.Rd3-h3 EAe2-f4 4.Rg6-g3 Ge4-g4 + 5.Kg2-h2 EAf4-f2#
Grasshopper – Hops on Q-lines over any one unit (the hurdle) to the next square beyond. Q-hopper would be a more sensible name.
Eagle – a grasshopper which pivots 90' (to either side) at the hurdle.
In first two solutions reciprocal batteries and echoes in next two solutions. Double checks in all solutions. (author.)
Grasshopper (Cверчок) – Ходит и бьет по ортогоналям и диагоналям, перепрыгивая через фигуру любого цвета, находящуюся от него на любом расстоянии, и останавливается на следующем за этой фигурой поле.
Eagle (Орёл) – Ходит и бьет по линии ферзя. Достигая любой фигуры, отклоняется от нее на 90 градусов и останавливается на соседнем с препятствием поле. Например, в позиции Ec2,Pc6,Pg6 Орел может пойти на поля b6,d6,f7 и h5.
G656 (solution | решение)
Vaclav Kotesovec (Czech Republic)3(n2)4/1(N2)6/8/8/3(N3)4/8/6(N2)1/K(n3)6
1.Ka1-b2 KAb1-b8 2.Kb2-b3 KAb8-b2 3.Kb3-b4 KAb2-b8 4.Kb4-b5 KAb8-b4 5.Kb5-c4 KAb4-e4 6.Kc4-d5 KAe4-a8 7.Kd5-e6 KAa8-h1 8.Ke6-f7 KAh1-a8 9.Kf7-g8 KAa8-h8 10.Kg8-g7 KAh8-c3 11.Kg7-f6 KAc3-g7 12.Kf6-g6 KAg7-g1 13.Kg6-g5 KAg1-g6 14.Kg5-g4 KAg6-g1 15.Kg4-g3 KAg1-g4 16.Kg3-f4 KAg4-c4 17.Ng2-h4 KAc4-g4 18.Nh4-f8 KAg4-c4 19.Nf8-g6 KAc4-g4 20.Kf4-g5 KAg4-g7 21.Kg5-f6 KAg7-c3 22.Ng6-e7 KAc3-g7 23.KAd4-h8 KAg7-a7 24.Kf6-g6 KAa7-f7 25.Kg6-g7 KAf7-a7 26.Ne7-c3 KAa7-h7 27.KAh8-b2 KAh7-a7 28.Kg7-f7 KAa7-g7 29.Kf7-e6 KAg7-a1 30.Ke6-d5 KAa1-d4 31.Kd5-c4 KAd4-a1 32.4.Kc4-b3 KAa1-d4 33.Kb3-a2 KAd4-a1 34.Nc3-a7 KAa1-a8 35.Na7-c8 KAa8-e8 36.Ka2-a1 KAe8-b8 37.Nc8-e4 KAb8-b1 38.Ne4-a2 KAb1-b8 =hs=n – Helpselfstalemate in n moves. In the beginning White and Black cooperate to create position which is selfstalemate in 1 move.
Madrasi – Mutually attacking black and white units of the same type (kings excluded) paralyse each other, so that they may no longer move or give check. The paralysis may be removed, for example by interference (in the case of line pieces), or by capture of either of the paralysed units.
Kangaroo – As Grasshopper but requiring 2 (not necessarily adjacent) hurdles on the same line, and landing on the square immediately beyond the second hurdle.
Nightrider – a rider along any straight line of Knight moves.
Switchback of the white king, change the line of paralysation Ng2. (author.)
hs=n – Кооперативно-обратный пат в n ходов. Начинают белые и совместно с черными за n-1 ход строят позицию, в которой возможен обратный пат в один ход.
Madrasi – Фигура (кроме короля), атакованная одноименной фигурой противника, парализуется. При сочетании с нейтральными фигурами есть одна особенность – нейтральная фигура при любой очередности хода парализует обычную одноименную фигуру любого цвета.
Kangaroo (Кенгуру) – Ходит и бьет по линиям ферзя, перепрыгивая через две фигуры любого цвета (расстояние между этими фигурами - любое), находящиеся от него на любом расстоянии, и останавливается на следующем за второй фигурой поле.
Nightrider (Всадник) – Одним ходом может сделать сколько угодно ходов коня в одном направлении.