Fairies - SuperProblem 2023 Informal Tourney - Сказки
AWARD | ИТОГИ
|
|
|
G519 (solution | решение)
Jean Carf (France)8/4p3/K2p4/R1prkb2/P1R3PB/4Pp2/1n3P2/3B4
1.Ka6-b5 2.Ra5-a7 3.Ra7xe7+ Bf5-e6 4.Rc4-e4+ Ke5xe4 5.Bh4-f6 6.Bf6xb2 7.Kb5-c4 8.Kc4-b3 9.Bd1-c2+ Rd5-d3#Battery model mate. (author.)
pser-s#n – Parrying Serial selfmate in n moves. White execute n moves in a row to force Black to execute a mate for wK. If during a solution the check to bK appears then Black must parry it.
Батарейный правильный мат. (автор.)
pser-s#n – Парирующий серийный обратный мат в n ходов. Белые делают n ходов подряд, заставляя черных поставить мат белому королю. Если в процессе решения возникает шах черному королю, то черные должны его парировать.
G520 (solution | решение)
Jean Carf (France)3B4/2p5/5Q2/p1kp1p2/8/p7/4N2r/6K1
1.Kg1-f1 2.Kf1-e1 3.Ke1-d2 4.Kd2-d3 5.Se2-d4 6.Qf6-c6+ Kc5-b4 7.Bd8-g5 8.Bg5-e3 9.Qc6-c4+ d5xc4#Meredith. Walk of the white king. (author.)
pser-s#n – Parrying Serial selfmate in n moves. White execute n moves in a row to force Black to execute a mate for wK. If during a solution the check to bK appears then Black must parry it.
Мередит. Прогулка белого короля. (автор.)
pser-s#n – Парирующий серийный обратный мат в n ходов. Белые делают n ходов подряд, заставляя черных поставить мат белому королю. Если в процессе решения возникает шах черному королю, то черные должны его парировать.
G521 (solution | решение)
Jean Carf (France)8/K7/8/3n3p/7k/7p/4NR1P/2R5
1.Rf2-g2 2.Rc1-c4+ Sd5-f4 3.Ka7-b6 4.Kb6-c5 5.Kc5-d4 6.Kd4-e3 7.Ke3-f2 8.Kf2-g1 9.Kg1-h1 10.Se2-g1 h3xg2#Meredith, model mate by black pawn, walk of the white king. (author.)
pser-s#n – Parrying Serial selfmate in n moves. White execute n moves in a row to force Black to execute a mate for wK. If during a solution the check to bK appears then Black must parry it.
Мередит, правильный мат пешкой, прогулка белого короля. (автор.)
pser-s#n – Парирующий серийный обратный мат в n ходов. Белые делают n ходов подряд, заставляя черных поставить мат белому королю. Если в процессе решения возникает шах черному королю, то черные должны его парировать.
|
|
|
G522 (solution | решение)
Evgeny Fomichev (Russia) & János Mikitovics (Hungary)8/1R4pp/2knp3/6KP/2p5/3N4/p2P2pb/8
a) diagram: 1.a2-a1Q Kg5-g4 2.Qa1-a8 Sd3-b4[Kc6<->Kg4] 3.Kg4-f3 Rb7-f7[Kf3<->Kc6]#b) Pe6->e4: 1.Kc6-d5 Sd3-f4[Kd5<->Kg5] 2.a2-a1B Kd5-e6 3.Ba1-e5 Rb7xg7[Kg5<->Ke6]#
c=b) Pg7->g6: 1.g2-g1R[Kc6<->Kg5] h5xg6 2.Kg5-h6 Rb7xh7[Kh6<->Kc6] 3.Rg1-g5 Sd3-e5[Kc6<->Kh6]#
d=c) Kg5->c2: 1.c4-c3 Rb7-b1 2.c3xd2 Rb1-c1 3.d2-d1S Kc2-b1[Kc6<->Kb1]#
e=d) Pe4->b4: 1.a2-a1S[Kc6<->Kc2] Kc6-b6 2.Kc2-b3 Kb6-a6 3.Kb3-a4 Sd3-c5[Ka4<->Ka6]#
Swapping Kings – If a move exposes the opponent's King to a check under normal rules, then the two Kings are switched, and check or checkmate is newly evaluated, and of course a move is illegal if after such a switch one's own King is in check.
Swapping Kings – при шахе короли меняются местами, и шах/мат оцениваются по-новому. И, конечно, ход считается нелегальным, если после обмена королей местами король сходившей стороны попадает под шах.
G523 (solution | решение)
Vaclav Kotesovec (Czech Republic)8/7(q2)/8/3(q2)4/2(q2)5/8/3(q2)2(q2)(q2)/3(Q3)1(q2)(q2)1
1.EAd1-c2 2.EAc2-g8 3.EAg8xh2[+bGg8] 4.EAh2xg1[+bGh2] 5.EAg1-f2 6.EAf2-d3 7.EAd3xd5[+bGd3] 8.EAd5xf1[+bGd5] 9.EAf1-h1 10.EAh1xg2[+bGh1] 11.EAg2-e6 12.EAe6xh7[+bGe6] 13.EAh7xc4[+bGh7] 14.EAc4-c2 15.EAc2xd3[+bGc2] 16.EAd3-b3 17.EAb3-c6 18.EAc6xd2[+bGc6] 19.EAd2-h3 20.EAh3-f7 21.EAf7xh7[+bGf7] 22.EAh7-b3 23.EAb3xc6[+bGb3] 24.EAc6-c4 25.EAc4xc2[+bGc4] 26.EAc2-a2 27.EAa2xh1[+bGa2] =1.EAd1-f2 2.EAf2xh2[+bGf2] 3.EAh2-g7 4.EAg7xf2[+bGg7] 5.EAf2-d3 6.EAd3xd5[+bGd3] 7.EAd5-b5 8.EAb5-b3 9.EAb3xd2[+bGb3] 10.EAd2-c3 11.EAc3-f8 12.EAf8xg1[+bGf8] 13.EAg1-f2 14.EAf2-g8 15.EAg8-b5 16.EAb5xb3[+bGb5] 17.EAb3-d4 18.EAd4-h6 19.EAh6xg7[+bGh6] 20.EAg7-f2 21.EAf2-e8 22.EAe8-a6 23.EAa6xh7[+bGa6] 24.EAh7-e2 25.EAe2xg2[+bGe2] 26.EAg2-e3 27.EAe3-g7 =
1.EAd1-e2 2.EAe2xg2[+bGe2] 3.EAg2-e6 4.EAe6-e4 5.EAe4-g8 6.EAg8xf1[+bGg8] 7.EAf1-f3 8.EAf3xc4[+bGf3] 9.EAc4-e4 10.EAe4xd2[+bGe4] 11.EAd2-e1 12.EAe1-g2 13.EAg2xe2[+bGg2] 14.EAe2-g3 15.EAg3xh2[+bGg3] 16.EAh2-g7 17.EAg7xf3[+bGg7] 18.EAf3-f5 19.EAf5xd5[+bGf5] 20.EAd5-d3 21.EAd3-g4 22.EAg4xe4[+bGg4] 23.EAe4-g5 24.EAg5xh7[+bGg5] 25.EAh7-g6 26.EAg6xf5[+bGg6] 27.EAf5-h5 =
Ser-=n – serial stalemate in n moves. White execute n moves in a row and execute a stalemate for bK.
PWC – When a capture is made, the captured unit (except a King) is replaced on the square the capturing unit just leaves. A Pawn is immovable on its 1st rank.
Grasshopper – Moves along Q-lines over another unit of either color to the square immediately beyond that unit. A capture may be made on arrival, but the hurdle is not affected. Eagle – Moves like a Grasshopper, but deflects 90 degrees either way on passing over the hurdle. The arrival square is adjacent to the hurdle.
Ser-=n – Серийный пат в n ходов. Ходят только белые и за n ходов ставят пат черному королю.
PWC – Любая фигура (кроме короля), совершая ход без взятия, меняет цвет.
Grasshopper (Cверчок) – Ходит и бьет по ортогоналям и диагоналям, перепрыгивая через фигуру любого цвета, находящуюся от него на любом расстоянии, и останавливается на следующем за этой фигурой поле. Eagle (Орел) – Ходит и бьет по линии ферзя. Достигая любой фигуры, отклоняется от нее на 90 градусов и останавливается на соседнем с препятствием поле. Например, в позиции Ec2,Pc6,Pg6 Орел может пойти на поля b6,d6,f7 и h5.
G524 (solution | решение)
Anatoly Stepochkin (Russia)1QRR4/1K1P1PPP/pP2P3/1PB5/1N2B3/5N2/P7/2k5
1.Kb7-c7 Kc1-d1 2.Be4-a8 Kd1-e2 3.b6-b7 Ke2xf3 4.Rd8-h8 Kf3-e2 5.Rc8-g8 Ke2-d2 6.Bc5-f8 Kd2-c3 7.e6-e7 Kc3xb4 8.Qb8-e8 Kb4xb5 9.Kc7-d8 Kb5-b6 10.a2-a4 Kb6-a7 11.a4-a5 Ka7-b8=hs=n – Helpselfstalemate in n moves. In the beginning White and Black cooperate to create position which is selfstalemate in 1 move.
hs=n – Кооперативно-обратный пат в n ходов. Начинают белые и совместно с черными за n-1 ход строят позицию, в которой возможен обратный пат в один ход.
|
|
|
G525 (solution | решение)
János Mikitovics (Hungary)b7/p3p3/3p(b3)1p1/1p1k2p1/pPp(r3)2K1/8/5(P2)2/b7
a) diagram: 1.RLd4-h4 BSf2-b6 2.Ba1-e5 BSb6-d8=Q 3.RLh4-d4 Qd8xa8#b) BSf2->c2: 1.BLe6-h3 BSc2-f5 2.e7-e5 BSf5-c8=Q 3.BLh3-e6 Qc8xa8#
c=b) Pg5->h3: 1.g6-g5 BSc2-h7 2.Ba8-c6 Kg4-f5 3.g5-g4 BSh7-g8=BL#
Berolina Superpawn – behaves as a Berolina P except that (when moving or capturing) it may go as far as desired along the usual lines, provided that they are clear, e.g. white BSa2xa8=S or white BSc2-h7.
Bishop-Lion – Moves like a Lion but only on Bishop lines.
Rook-Lion – Moves like a Lion but only on Rook-lines.
Berolina Superpawn – Пешка, которая без взятия ходит на любую клетку вперед по диагонали (как слон), а со взятием на любую клетку вперед по вертикали (как ладья).
Bishop-Lion (Слоновый лев) – Ходит и бьет по линиям слона, перепрыгивая через фигуру любого цвета (расстояние до этой фигуры – любое) и останавливаясь на любом за ней поле.
Rook-Lion (Ладейный лев) – Ходит и бьет по линиям ладьи, перепрыгивая через фигуру любого цвета (расстояние до этой фигуры – любое) и останавливаясь на любом за ней поле.
G526 (solution | решение)
Ľuboš Kekely (Slovakia)4K3/8/8/8/8/3(N3)4/2kp2p1/8
a) diagram: 1.d2-d1Q Ke8-e7 2.Qd1-e2+ Ke7-b4 3.Kc2-b1 CAd3-a4#b) wCAd3->a7: 1.g2-g1Q Ke8-f7 2.Qg1-f2+ Kf7-c4 3.Kc2-c1 CAa7-b4#
Tanagra. Minimal. Analogies. Model mates. Chameleon echo. (author.)
Transmuting King – When in check, takes the power(s) of the checking unit(s) in place of its own.
Camel – 1:3-hopper.
5-фигурная минимальная задача. Аналогичная игра в фазах. Правильное эхо-хамелеонное эхо. (автор.)
Transmuting King – король, который, находясь под шахом, ходит как атакующая его фигура при этом сохраняя свои королевские функции.
Camel (Верблюд) – 1:3-прыгун.
G527 (solution | решение)
Ľuboš Kekely (Slovakia)3b4/1r6/6p1/6p1/5pK1/k2p1p2/P4P2/rnnb4
1.Kg4-h3 2.Kh3-h2 3.Kh2-g1 4.Kg1-f1 5.Kf1-e1 6.Ke1*d1 and back 7.Kd1-e1 8.Ke1-f1 9.Kf1-g1 10.Kg1-h2 11.Kh2-h3 12.Kh3-g4 13.Kg4xf3 14.Kf3-e4 15.Ke4-d5 16.Kd5-c6 17.Kc6xb7 18.Kb7-c8 19.Kc8xd8 20.Kd8-e7 21.Ke7-f6 22.Kf6xg5 23.Kg5xf4 24.Kf4-e3 25.f2-f4 26.f4-f5 27.f5xg6 28.g6-g7 29.g7-g8Q 30.Qg8-b8 31.Qb8xb1 32.Ke3-d2 33.Kd2-d1 switchback 34.Qb1-b3+ Sc1xb3#Walk of white king. Excelsior. Clearing of the line. Mate from battery. (author.)
Ser-s#n – Serial selfmate in n moves. White execute n moves in a row to force Black to execute a mate for wK.
Прогулка белого короля. Эксцельсиор. Очистка линии. Батарейный мат (автор.)
Ser-s#n – Серийный обратный мат в n ходов. Белые делают n ходов подряд, заставляя черных поставить мат белому королю.
|
|
|
G528 (solution | решение)
Ľuboš Kekely (Slovakia)8/2p3p1/4K3/(Q1)5P1/k1P1RP2/2P5/5N2/2N5
1.Ka4-a3 2.Ka3-b2 and up 3.Kb2xc3 4.Kc3-b4 5.Kb4-c5 6.Kc5-b6 7.c7-c5 8.Kb6-c7 9.Kc7-d8 10.Kd8-e8 11.Ke8-f8 12.Kf8-g8 13.Kg8-h7 14.Kh7-g6 15.Kg6-h5 16.Kh5-h4 17.Kh4-g3 18.Kg3xf2 and up again 19.Kf2-f3 20.Kf3xe4 21.Ke4xf4 22.Kf4xg5 23.Kg5-h5 24.g7-g5 25.g5-g4 26.g4-g3 27.g3-g2 28.g2-g1R 29.Rg1xc1 30.Rc1xc4 31.Rc4-f4 32.c5-c4 33.c4-c3 34.c3-c2 35.c2-c1=G2 36.G2c1-h6 37.Rf4-h4 Ke6-f5#Meredith. Long walk of black king with returns. Double excelsior. Minor promotions. Ideal mate. (author.)
Ser-h#n – serial helpmate in n moves. Black execute n moves in a row, after that White execute a mate for bK.
Grasshopper-2 – As Grasshopper but moves not to the square immediately beyond the jumped unit but to the next square on the same line.
Мередит. Длинная прогулка черного короля с возвратами. Двойной эксцельсиор. Слабые превращения. Идеальный мат. (автор.)
Ser-h#n – Серийный кооперативный мат в n ходов. Черные делают n ходов подряд, после чего белые ставят мат черному королю.
Grasshopper-2 (Сверчок-2) – Ходит и бьет по ортогоналям и диагоналям, перепрыгивая через фигуру любого цвета, находящуюся от него на любом расстоянии, и останавливается на втором за этой фигурой поле (все поля между фигурой-барьером и конечным полем должны быть свободны).
G529 (solution | решение)
János Mikitovics (Hungary)4K3/3(N3)4/8/8/8/8/b7/3k4
a) diagram: 1.Kd1-c2 Ke8-e7 2.Kc2-b3 CAd7-e4+ 3.Kb3-a6 Ke7-d6 4.Ba2-b3 CAe4-d7#b) wCAd7->d3: 1.Ba2-f7+ Ke8-b5 2.Bf7-h5 CAd3-g2+ 3.Kd1-a2 Kb5-c4 4.Bh5-d1 CAg2-d3#
Transmuting King – When in check, takes the power(s) of the checking unit(s) in place of its own.
Camel – 1:3-hopper.
Transmuting King – король, который, находясь под шахом, ходит как атакующая его фигура при этом сохраняя свои королевские функции.
Camel (Верблюд) – 1:3-прыгун.
G530 (solution | решение)
Jean-François Carf (France)3Q4/4p2b/5k1B/8/3p4/pP6/n1PK4/8
1.c2-c3 2.c3xd4 3.d4-d5 4.d5-d6 5.d6xe7 6.e7-e8Q+ Kf6-f5 7.Kd2-c2 8.Qd8-d1 9.Bh6-d2 10.Qe8-e6+ Kf5xe6#Meredith, Slow white excelsior, Opens lines, Two selfblocks. (author.)
pser-s#n – Parrying Serial selfmate in n moves. White execute n moves in a row to force Black to execute a mate for wK. If during a solution the check to bK appears then Black must parry it.
Мередит, медленный белый эксцельсиор, открытие линий, два блокирования (автор.)
pser-s#n – Парирующий серийный обратный мат в n ходов. Белые делают n ходов подряд, заставляя черных поставить мат белому королю. Если в процессе решения возникает шах черному королю, то черные должны его парировать.
|
|
|
G531 (solution | решение)
Jozef Holubec (Slovakia)2n1K1k1/8/8/P2Q2N1/R2B3n/8/ppp1p2p/1B6
1.h2-h1Q Ra4-c4 2.e2-e1S Rc4xc8 3.c2-c1R Bb1-h7+ 4.b2-b1B Bd4-a1=h=n – helpstalemate in n moves
Circe – Captured units (not Ks) reappear on their game-array squares, of the same colour (pieces), on the file of capture (pawns), or on the capture file’s promotion square (fairy pieces). If the rebirth square is occupied the capture is normal.
Madrasi – Mutually attacking black and white units of the same type (kings excluded) paralyse each other, so that they may no longer move or give check. The paralysis may be removed, for example by interference (in the case of line pieces), or by capture of either of the paralysed units.
h=n – Кооперативный пат в n ходов.
Circe – Взятая фигура не снимается с доски, а перемещается на поле, которое она занимала в начале шахматной партии. Ладья, слон и конь возрождаются на поле того цвета, что и поле, на котором они были сбиты. Белые пешки возрождаются на 2-й, а черные на 7-й горизонтали той вертикали, где их побили. Сказочные фигуры возрождаются на поле превращения пешки той вертикали, где были сбиты. Если поле возрождения занято любой другой фигурой, то взятая фигура снимается с доски.
Madrasi – Фигура (кроме короля), атакованная одноименной фигурой противника, парализуется. При сочетании с нейтральными фигурами есть одна особенность – нейтральная фигура при любой очередности хода парализует обычную одноименную фигуру любого цвета.
G532 (solution | решение)
Pascale Piet (France)4k2r/5p2/3p4/1K6/B6B/8/PQ6/8
1.Ba4-c2 2.a2-a4 3.a4-a5 4.a5-a6 5.a6-a7 6.Kb5-a6 7.Qb2-b8+ Ke8-d7 8.Bc2-f5+ Kd7-c6 9.Qb8-b5+ Kc6-c7 10.a7-a8S+ Rh8xa8#Meredith. White bishop clears line a2/a8. White excelsior with minor promotion. White king clears line b2/b8. Model mate. A forced sequence ends by s#4. (author.)
pser-s#n – Parrying Serial selfmate in n moves. White execute n moves in a row to force Black to execute a mate for wK. If during a solution the check to bK appears then Black must parry it.
Мередит. Белый слон расчищает линию а2/а8. Белый эксцельсиор со слабым превращением. Белый король расчищает линию b2-b8. Правильный мат. Форсированная концовка s#4 (автор.)
pser-s#n – Парирующий серийный обратный мат в n ходов. Белые делают n ходов подряд, заставляя черных поставить мат белому королю. Если в процессе решения возникает шах черному королю, то черные должны его парировать.
G533 (solution | решение)
Pascale Piet (France)8/R4p2/8/1k2KR2/6p1/8/5P2/1q1n4
1.f2-f3 2.f3xg4 3.g4-g5 4.g5-g6 5.g6xf7 6.f7-f8Q 7.Qf8-d6 8.Ke5-d4+ Qb1xf5 9.Qd6-b8+ Kb5-c6 10.Qb8-b7+ Kc6-d6 11.Qb7-d5+ Qf5xd5#Meredith. White slow excelsior. A forced sequence ends by s#4. (author.)
pser-s#n – Parrying Serial selfmate in n moves. White execute n moves in a row to force Black to execute a mate for wK. If during a solution the check to bK appears then Black must parry it.
Мередит. Белый медленный эксцельсиор. Форсированная концовка s#4. (автор.)
pser-s#n – Парирующий серийный обратный мат в n ходов. Белые делают n ходов подряд, заставляя черных поставить мат белому королю. Если в процессе решения возникает шах черному королю, то черные должны его парировать.
|
|
|
G534 (solution | решение)
Pascale Piet (France)8/4K3/qn6/1p5b/pk1p4/5R2/PP1P3N/8
1.Rf3-f4 2.Sh2-f3 3.Sf3xd4 4.Sd4-b3+ Sb6-c4 5.d2-d4 6.d4-d5 7.d5-d6 8.d6-d7 9.d7-d8Q 10.Qd8-d6+ Qa6xd6#White excelsior. Model mate. (author.)
pser-s#n – Parrying Serial selfmate in n moves. White execute n moves in a row to force Black to execute a mate for wK. If during a solution the check to bK appears then Black must parry it.
Белый эксцельсиор. Правильный мат. (автор.)
pser-s#n – Парирующий серийный обратный мат в n ходов. Белые делают n ходов подряд, заставляя черных поставить мат белому королю. Если в процессе решения возникает шах черному королю, то черные должны его парировать.
G535 (solution | решение)
Jean-François Carf (France)1K2N3/1p2n3/4n3/1p2kB2/8/2N1B3/1P2P3/2R5
1.Kb8-a7 2.Ka7-b6 3.Kb6-a5 4.Be3-a7 5.e2-e4 6.Sc3-e2 7.Ba7-b8+ Se6-c7 8.Rc1-c5+ Se7-d5 9.b2-b4 b7-b6#Walk of the white king with royal king key. White bishop e3 go to a7 and opens line e2/e4. White pawn e2 go to e4, protects Bf5 and opens case e2 for white knight c3 who opens line c1/c8. This problem finish by a S#3 with pin down forced of 2 black knight and a zugzwang with black pawn. (author.)
pser-s#n – Parrying Serial selfmate in n moves. White execute n moves in a row to force Black to execute a mate for wK. If during a solution the check to bK appears then Black must parry it.
Прогулка белого короля. Манёвр белого слона с е3 на а7 и открытие линии е2/е4. Белая пешка идёт с е2 на е4, защищает слона f5 и освобождает поле е2 для белого коня, открывающего линию с1/с8. Задача оканчивается s#3 с вынуждением связок чёрных коней и цугцвангом для чёрной пешки. (автор.)
pser-s#n – Парирующий серийный обратный мат в n ходов. Белые делают n ходов подряд, заставляя черных поставить мат белому королю. Если в процессе решения возникает шах черному королю, то черные должны его парировать.
G536 (solution | решение)
Jean-François Carf (France)Q6B/6R1/1b6/8/2k5/K7/8/1r6
1.Rg7-d7 2.Bh8-d4 3.Qa8-a6+ Rb1-b5 4.Bd4xb6 5.Qa6-c8+ Rb5-c5 6.Qc8-e8 7.Qe8-e2+ Kc4-c3 8.Bb6-a5+ Rc5xa5#The white key opens the diagonal a1/h8 and watchs the row d1/d7. This problem ending by a S#2, model mate. (author.)
pser-s#n – Parrying Serial selfmate in n moves. White execute n moves in a row to force Black to execute a mate for wK. If during a solution the check to bK appears then Black must parry it.
Первый ход белых открывает диагональ a1-h8 и берет под контроль линию d1-d7. Задача оканчивается s#2 и правильным матом. (автор.)
pser-s#n – Парирующий серийный обратный мат в n ходов. Белые делают n ходов подряд, заставляя черных поставить мат белому королю. Если в процессе решения возникает шах черному королю, то черные должны его парировать.
|
|
|
G537 (solution | решение)
Igor Kochulov (Russia)4(r3)2(n3)/(n3)2P1P(n3)1/2p1K3/p(n3)(n3)2p2/2(n3)(n3)p3/Pkp1pp2/3(r3)(b3)3/8
a) 1...PAd2-d3 2.f7-f8=NA NAc4<->NAf8 3.d7xe8=VA Kb3xc4 4.VAe8-f7+ Kc4<->Ke6#b) Kb3->c5: 1...VAe2-d3 2.f7xe8=NA NAd4<->NAe8 3.d7-d8=PA Kc5xd4 4.Ke6-d6+ Kd4<->Kd6#
MessignyChess – Instead of an ordinary move, any unit (Ks included) may be swapped with another of the same type and opposite colour, provided neither of the units involved was swapped on the previous move.
hs#n – Helpselfmate in n moves. In the beginning White and Black cooperate to create position which is selfmate in 1 move.
Vao (VA) – The Chinese Bishop, moves like a normal Bishop, but captures like a Lion, on Bishop lines only.
Nao (NA) – Moves like Leo, but on Nightrider-lines instead of Queen-lines.
Pao (PA) – The Chinese Rook, moves like a normal Rook but captures like a Lion, on Rook-lines only.
MessignyChess – Вместо обычного хода любая фигура (включая короля) может поменяться местами с одноименной фигурой противника. Обратный обмен местами следующим полуходом запрещен.
hs#n – Кооперативно-обратный мат в n ходов. Начинают белые и совместно с черными за n-1 ход строят позицию, в которой возможен обратный мат в один ход
Vao (VA) – Без взятия ходит как слон. Со взятием ходит по линиям слона, перепрыгивая через фигуру любого цвета (расстояние до этой фигуры – любое) и останавливаясь на любом за ней поле, которое занимает фигура противника (расстояние от фигуры-барьера до снимаемой фигуры – любое).
Nao (NA) – Ходит как всадник. Со взятием ходит по линиям всадника, перепрыгивая через фигуру любого цвета (расстояние до этой фигуры – любое) и останавливаясь на любом за ней поле, которое занимает фигура противника (расстояние от фигуры-барьера до снимаемой фигуры – любое).
Pao (PA) – Без взятия ходит как ладья. Со взятием ходит по линиям ладьи, перепрыгивая через фигуру любого цвета (расстояние до этой фигуры – любое) и останавливаясь на любом за ней поле, которое занимает фигура противника (расстояние от фигуры-барьера до снимаемой фигуры – любое)
G538 (solution | решение)
Anatoly Stepochkin (Russia)8/8/5p2/5P2/4BR2/2p1QKpk/2P1R3/8
1.Rf2!1...g2 2.Ke2+ Kh2 3.Qxc3 Kg1/Kh1 4.Qe1+ Kh2 5.Kf3 Kh3 6.Qe3 g1S#
1...gxf2 2.Ke2+ Kh2 3.Qg3+ Kxg3 4.Rg4+ Kh2/Kxg4/Kh3 5.Kd1 f1Q#
r#n – A selfmate in which both sides are obliged to give mate on the move if this becomes possible.
r#n – Рефлексный мат в n ходов. То же, что и обратный мат, но если у каждой из сторон появляется возможность поставить мат в 1 ход, то они обязаны ей воспользоваться.
G539 (solution | решение)
Anatoly Stepochkin (Russia)K7/8/8/4B3/2Q5/6p1/6p1/6kb
1.Qc1+!1...Kh2 2.Qg1+ Kxg1 3.Bxg3 Kf1 4.Bb8 g1Q(B)#, 2...Kh3 3.Bb8 ~ 4.Qa1 g1Q(B)#
1...Kf2 2.Qe1+ Kxe1 3.Bb8 g1Q(B)#, 2...Kf3 3.Qe2+ Kxe2 4.Bb8 g1Q(B)#
1.Bb8!
1...Kh2 2.Qh4+ Kg1 3.Qf6 Kh2 4.Qa1 g1Q(B)#
1...Kf2 2.Ba7+ Ke1 3.Qe2+ Kxe2 4.Bb8 g1Q(B)#, 2...Kf3 3.Qg4+ Kxg4 4.Bb8 g1Q(B)#
r#n – A selfmate in which both sides are obliged to give mate on the move if this becomes possible.
r#n – Рефлексный мат в n ходов. То же, что и обратный мат, но если у каждой из сторон появляется возможность поставить мат в 1 ход, то они обязаны ей воспользоваться.
|
|
|
G540 (solution | решение)
Vladislav Nefyodov (Russia)3B1N2/8/2bk2pR/1R2pr1p/1p1P1QpP/1p1pK1P1/1P1P2B1/8
1.Rb5-b6 Rf5-g5 2.Qf4-f5 e5*d4+ 3.Ke3-f4 zz Rg5*f5#1.Rb5*e5 Bc6-a4 2.Re5-b5+ Rf5-e5+ 3.Ke3*d3 zz Ba4*b5#
hs#n – Helpselfmate in n moves. In the beginning White and Black cooperate to create position which is selfmate in 1 move.
hs#n – Кооперативно-обратный мат в n ходов. Начинают белые и совместно с черными за n-1 ход строят позицию, в которой возможен обратный мат в один ход.
G541 (solution | решение)
Vaclav Kotesovec (Czech Republic)8/8/4(N3)3/7(N3)/1k6/4K3/2(N3)5/3(q3)(N3)3
1...EAd1-d3 2.NHh5-b2 Kb4-b5 3.NHb2-f4 EAd3-c6 4.NHc2-g4 Kb5-c4 5.NHg4-a7 EAc6-d4 6.NHf4-d8 Kc4-c3 7.NHe6-c2 EAd4-b4 8.NHa7-d1 Kc3-b2 9.Ke3-d2 Kb2-a1 10.Kd2-c1 EAb4-f2#1...Kb4-c5 2.NHe6-a4 .EAd1-e2 3.NHe1-b7 Kc5-b4 4.NHc2-a6 Kb4-c3 5.Ke3-e4 Kc3-d2 6.NHa6-g3 Kd2-e1 7.Ke4-f5 Ke1-f2 8.NHb7-h4 Kf2-g2 9.Kf5-g4 Kg2-h1 10.Kg4-h3 EAe2-g6#
1...EAd1-g6 2.Ke3-f4 .EAg6-e5 3.NHe6-g2 Kb4-c4 4.NHg2-a5 Kc4-d5 5.NHe1-a3 Kd5-e6 6.NHc2-f8 Ke6-f6 7.NHa3-g6 EAe5-e7 8.NHf8-h4 Kf6-g7 9.Kf4-g5 Kg7-h8 10.Kg5-h6 EAe7-g3#
hs#n – Helpselfmate in n moves. In the beginning White and Black cooperate to create position which is selfmate in 1 move.
Eagle – Moves like a Grasshopper, but deflects 90° either way on passing over the hurdle. The arrival square is adjacent to the hurdle.
Nightrider-Hopper – Moves like a Nightrider except that at least one square between the departure and arrival square must be occupied by a unit of either color.
hs#n – Кооперативно-обратный мат в n ходов. Начинают белые и совместно с черными за n-1 ход строят позицию, в которой возможен обратный мат в один ход
Eagle (Орел) – Ходит и бьет по линии ферзя. Достигая любой фигуры, отклоняется от нее на 90 градусов и останавливается на соседнем с препятствием поле. Например, в позиции Ec2,Pc6,Pg6 Орел может пойти на поля b6,d6,f7 и h5.
Nightrider-Hopper (Всадниковый сверчок) – Совершает несколько единичных ходов коня в одном направлении. Обязательное условие – на последнем промежуточном поле должна находится фигура любого цвета.
G542 (solution | решение)
Vlaicu Crisan & Eric Huber (Romania)5R2/3K4/1B1p1rp1/2b2Pp1/1pnPk3/8/7p/3n4
1.Bc5*d4-f2 Rf8*f6*d6*d1-f1 2.Ke4*f5-f6 Bb6*f2-d4#1.Rf6*f5-f2 Bb6*c5*d6*h2-g1 2.Ke4*d4-c5 Rf8*f2-f5#
Orthogonal-diagonal transformation. Battery creation. Reciprocal exchange of functions wRf8-wBb6, bRf6-bBc5, wPd4-wPf5. All moves are specific (authors.)
Series Capture – At the end of capturing moves, the moving piece can make another movement (possibly capturing) according to its type; if this added movement captures a piece as well, the moving piece can make another such movement, and so on. Each step of a series has to be legal. Only the last step of a series may give check to the opposite king. Series Capture does not modify the meaning of “check”: a king is not in check if he could only be captured by a Series Capture specific series of captures.
ОДТ. Создание батареи. Перемена функций wRf8-wBb6, bRf6-bBc5, wPd4-wPf5. Все ходы специфичны. (авторы.)
Series Capture – в конце серии из одного или нескольких взятий, сходившая фигура может сделать ещё один ход (возможно, со взятием) в соответствии с правилами её ходов; если этот последний ход выполняется со взятием, то сходившая фигура может сделать ещё ход и т. д. Каждый ход серии должен быть легальным. Только последним ходом серии можно объявить шах королю. Серия взятий не меняет значения шаха: король не под шахом, если он может быть взят только после серии взятий.
|
|
|
G543 (solution | решение)
Menachem Witztum & Emanuel Navon (Israel)3nK3/2pn4/2b2b2/5pp1/2PP1p2/B1PPkP2/1P2r1B1/3R4
a) 1.Ba3-d6(e7,f8?) Bf6xd4 2.Bd6xc7 Bd4xc3 3.Bc7-e5 Bc3-a5 4.Be5-d4+ Ke3xd4#b) wRa3: 1.Ra3-a5(a1?) Bc6xf3 2.Ra5xf5 Bf3xg2 3.Rf5xf4 Bg2-h3 4.Rf4-f3+ Ke3xf3#
hs#n – Helpselfmate in n moves. In the beginning White and Black cooperate to create position which is selfmate in 1 move.
hs#n – Кооперативно-обратный мат в n ходов. Начинают белые и совместно с черными за n-1 ход строят позицию, в которой возможен обратный мат в один ход
G544 (solution | решение)
Menachem Witztum (Israel)7K/8/4BR2/3Nq1R1/3k4/1P6/1P2bP2/8
a) 1.Qe5xf6+ Sd5xf6 2.Be2-c4 Be6xc4=b) Pb3->b4: 1.Qe5xd5 Be6xd5 2.Be2-f3 Rf6xf3=
c) Be2->b8: 1.Qe5xe6 Rf6xe6 2.Bb8-f4 Sd5xf4=
Cyclic. (author.)
h=n – helpstalemate in n moves
Цикл. (автор)
h=n – Кооперативный пат в n ходов.
G545 (solution | решение)
Béla Majoros (Hungary)K3bb2/1NPrkPp1/BP2p1p1/4P3/5B2/3R4/8/8
1.Rd7xc7 2.Rc7xb7 3.Rb7-d7 4.Ke7-d8 5.Bf8-d6 6.Rd7-e7 7.Be8-d7 8.Re7-e8 9.Bd6-f8 10.Re8-e7 Bf4-g5=ser-h=n – serial helpstalemate in n moves. Black execute n moves in a row, after that White execute a stalemate for bK.
ser-h=n – Серийный кооперативный пат в n ходов. Черные делают n ходов подряд, после чего белые объявляют пат черным.
|
|
|
G546 (solution | решение)
Zoltán Laborczi & Gábor Tar (Hungary)4n3/r7/k1P1Kp2/P2p1P2/7p/1p1p1p2/3BP1N1/3bqN1B
a) 1.Sg2xh4 f3xe2 2.Bh1xd5 Qe1xh4 3.Bd5-c4+ Qh4xc4#b) Pc6->d6: 1.d6-d7 Bd1xe2 2.d7xe8Q Qe1-c1 3.Qe8-c6+ Qc1xc6#
Battery creation. Battery destroying. (authors.)
hs#n – Helpselfmate in n moves. In the beginning White and Black cooperate to create position which is selfmate in 1 move.
Создание и разрушение батареи. (авторы.)
hs#n – Кооперативно-обратный мат в n ходов. Начинают белые и совместно с черными за n-1 ход строят позицию, в которой возможен обратный мат в один ход.
G547 (solution | решение)
Gábor Tar (Hungary)2b5/p3pr2/p1K1nPkp/6n1/6PB/3N1p2/8/1B6
a) 1.Bb1-a2 Rf7-h7 2.Ba2-d5 Sg5-f7 3.Sd3-e5+ Sf7xe5#b) Bc8->h1: 1.Sd3-c5+ Sg5-e4 2.Sc5-d7 f3-f2 3.Bb1xe4+ Bh1xe4#
hs#n – Helpselfmate in n moves. In the beginning White and Black cooperate to create position which is selfmate in 1 move.
hs#n – Кооперативно-обратный мат в n ходов. Начинают белые и совместно с черными за n-1 ход строят позицию, в которой возможен обратный мат в один ход.
G548 (solution | решение)
Gábor Tar (Hungary)8/8/8/2K5/3N4/2n5/2k5/n2b4
a) 1...Kc2-c1 2.Kc5-b4 Bd1-a4 (Sa1-c2?) 3.Kb4-a3 Sc3-d1 (Sa1-c2?) 4.Ka3-a2 Sa1-c2 5.Sd4-b3+ Ba4xb3[+wSa4]#b) Kc5->e3: 1...Kc2-b2 2.Ke3-d2 Kb2-a3 3.Kd2-c1 Sc3-a4 (Sa1-b3?) 4.Kc1-b1 Sa1-b3 5.Sd4-c2+ Bd1*c2[+wSd1]#
hs#n – Helpselfmate in n moves. In the beginning White and Black cooperate to create position which is selfmate in 1 move.
PWC – When a capture is made, the captured unit (except a King) is replaced on the square the capturing unit just leaves. A Pawn is immovable on its 1st rank.
hs#n – Кооперативно-обратный мат в n ходов. Начинают белые и совместно с черными за n-1 ход строят позицию, в которой возможен обратный мат в один ход
PWC – Сбитая фигура не снимается с доски, а переставляется на поле, на котором до взятия стояла бьющая фигура.
|
|
|
G549 (solution | решение)
Aliaksandr Bulauka (Belarus)8/8/2P1B2B/3kN3/P7/4K3/8/8
a) 1.Kd5-d6 (A) (tempo) Bh6-f8(+) 2.Kd6-c5 (B) c7=B#b) 1.Kd5-c5 (B) (tempo) Bh6-e3(+) 2.Kc5-d4 (C) c7=Q#
c) 1.Kd5-d4 (C) (tempo) Bh6-g7(+) 2.Kd4-e5 (D) c7=S#
d) 1.Kd5-e5 (D) (tempo) Bh6-f4(+) 2.Ke5-d6 (A) c7=R#
Сочетание крестика черного короля, белого AUW, циклического чередования 1-го и 2-го ходов черных и темпоходов черного короля. Миниатюра. (автор.)
Glasgow Chess – Pawns are promotes on their seventh (white) or second (black) rank instead of the eight or first. Therefore, the white Pawns standing on the 1st, 7th and 8th rank are illegal, while the black Pawns are illegal on 1st, 2nd and 8th rank.
Half-Check Chess – if a piece attacks an opposite King then it is consider as a half-check. The half-check will become a check if the piece will attack the King on next move too.
bK cross, white AUW, cyclic reciprocal change of 1st and 2nd black moves and tempomoves of black king. Miniature (author.)
Glasgow Chess – Белые пешки превращаются на 7-й горизонтали, а черные на 2-й.
Half-Check Chess – Атака фигурой короля противника считается полушахом (обозначается (+)). Полушах превращается в шах, если на следующем ходу та же фигура будет по-прежнему атаковать короля противника.
G550 (solution | решение)
Aliaksandr Bulauka (Belarus)8/p5p1/Pb3rP1/3P2(N3)1/Q3P2P/1(Q3)5P/3(n2)4/8
a) 1...rBb6-c7 2.EAb3-h2 Nd2-a8 3.EAh2-d8 Rf6-b6 4.Qa4-a5 rBc7-g3#b) 1...Bb6-f2 2.Qa4-a2 Bf2-e1 3.rCAg5-d4 rRf6-f2 4.rCAd4-g3 rRf2-h2#
c) 1...Bb6-a5 2.Qa4-a3 Rf6xa6 3.EAb3-a4 rNd2-b6 4.rCAg5-d6 rNb6-f8#
Checkless Chess – check without mate is illegal
hs#n – Helpselfmate in n moves. In the beginning White and Black cooperate to create position which is selfmate in 1 move.
Royal pieces – The side having this piece is in check if it is threatened (a King is a royal piece).
Camel – 1:3-hopper
Nightrider – A Rider along a straight line on squares lying a Knight’s-move away from each other.
Eagle – Moves like a Grasshopper, but deflects 90° either way on passing over the hurdle. The arrival square is adjacent to the hurdle.
Cyclic reciprocal change of functions of Black pieces. For creation of zugzwang on mating move, 1st piece is pinned, 2nd becomes front piece of created battery (with incarceration), 3rd (Royal) becomes a rear piece of the same battery (author.)
Checkless Chess – Шах без мата нелегален.
hs#n – Кооперативно-обратный мат в n ходов. Начинают белые и совместно с черными за n-1 ход строят позицию, в которой возможен обратный мат в один ход
Royal pieces – Ходят как обычные фигуры того же достоинства, но выполняют функции короля, т.е. им можно объявить шах и мат.
Camel (Верблюд) – 1:3-прыгун
Nightrider (Всадник) – Одним ходом может сделать сколько угодно ходов коня в одном направлении.
Eagle (Орел) – Ходит и бьет по линии ферзя. Достигая любой фигуры, отклоняется от нее на 90 градусов и останавливается на соседнем с препятствием поле. Например, в позиции Ec2,Pc6,Pg6 Орел может пойти на поля b6,d6,f7 и h5.
Циклическое чередование функций черных фигур. Для создания цугцванга на матующем ходу одна из них связывается, вторая становится вскрываемой фигурой образованной в процессе игры батареи (при этом она замуровывается) и третья (королевская) становится вскрывающей фигурой той же батареи. (автор.)
G551 (solution | решение)
Aliaksandr Bulauka (Belarus)3R4/3N3(N2)/(n2)1B3PN/1r2p1P1/1bP2k1B/1(Q2)1(q2)pP1R/(q2)1(Q2)3(q2)1/2(q2)3K1
a) 1.Sd7-c5? e5-e4!; 1.с4-c5? Gd3xh7!1.Gc2-c5! ~ 2.Rd8-f8 (Bh4-g3, Nh7-d5)#
1...Rb5xc5 (a) 2.Bh4-g3# (A)
1...Bb4xc5 (b) 2.Nh7-d5# (B)
1...Na6xc5 (c) 2.Rd8-f8# (C)
b) 1.Sd7-c5? e5-e4!; 1.Gc2-c5? Gc1xc5!
1.c4-c5! ~ 2.Rd8-f8 (Bh4-g3, Nh7-d5)#
1...Rb5xc5 (a) 2.Nh7-d5# (B)
1...Bb4xc5 (b) 2.Rd8-f8# (C)
1...Na6xc5 (c) 2.Bh4-g3# (A)
c) 1.Sd7-c5! ~ 2.Sc5xd3 (Sc5-e6)#
1...Rb5xc5 (a) 2.Rd8-f8# (C)
1...Bb4xc5 (b) 2.Bh4-g3# (A)
1...Na6xc5 (c) 2.Nh7-d5# (B)
Disparate – If one side makes a move with a piece type “x” (black, white, neutral, half-neutral, etc., King included), the other side cannot answer immediately by moving a piece of the same type “x”.
Kamikaze – Disappears, along with the captured unit, when capturing. In combination with Circe, a kamikaze unit may be reborn.
Madrasi – Opposing like units (including fairy pieces) other than Kings are paralyzed when they attack each other. Paralyzed units cannot move, capture or give check. To remove the paralysis the help of a third piece is needed. En passant captures may be made in Madrasi. That is the only way in which one Pawn may capture another. In series movers, a Pawn making a move, which would normally make it liable to be captured en passant, is paralyzed for a single move only.
Nightrider – A Rider along a straight line on squares lying a Knight’s-move away from each other.
Grasshopper – Moves along Queen-lines over another unit of either color to the square immediately beyond that unit. A capture may be made on arrival, but the hurdle is not affected.
Closed Lacnhy cycle with three-pieces-interference of Novotny (author.)
Disparate – Нельзя ходить фигурой того же достоинства, что и только что походившая фигура противника.
Kamikaze – С доски снимается не только взятая, но и бьющая фигура.
Madrasi – Фигура (кроме короля), атакованная одноименной фигурой противника, парализуется
Nightrider (Всадник) – Одним ходом может сделать сколько угодно ходов коня в одном направлении.
Grasshopper (Cверчок) – Ходит и бьет по линиям ферзя, перепрыгивая через фигуру любого цвета, находящуюся от него на любом расстоянии, и останавливается на следующем за этой фигурой поле.
Замкнутый цикл Лачного на фоне трехфигурного перекрытия Новотного. (автор.)
|
|
|
G552 (solution | решение)
Sergey Smotrov (Kazakhstan)8/8/8/2r5/KNk5/2N5/3Q2p1/8
Main Plan: 1.Sb4-a5+?? impossible move1.Qd2-d5+! Kc4*c3[+wSc4] 2.Sb4-a2 + Kc3-c2 3.Qd5-d2+ Kc2-b1 4.Qd2-d1+ Kb1*a2[+wSb1] 5.Qd1-b3+ Ka2-a1 6.Qb3-a3+ Ka1*b1[+wSa1] 7.Qa3-a2+ Kb1-c1 8.Sa1-b3+ Kc1-d1 9.Qa2-c2+ Kd1-e1 10.Qc2-f2+ Ke1-d1 11.Qf2-e1+ Kd1-c2 12.Qe1-d1+ Kc2-c3 13.Qd1-d2+ Kc3*c4[+wSc3] and Main Plan 14.Sb3-a5 + Rc5*a5[+wSc5]#
PWC – When a capture is made, the captured unit (except a King) is replaced on the square the capturing unit just leaves. A Pawn is immovable on its 1st rank.
Returns of white figures. Logic maneuver Sb4=>b3. The cross closed ring maneuver White Qd1–b3-a3-a2-c2–f2–e1-d1. Miniature (author.)
PWC – Сбитая фигура не снимается с доски, а переставляется на поле, на котором до взятия стояла бьющая фигура.
Возвраты белых фигур. Логический манёвр Sb4=>b3. Замкнуто-пересечённый маршрут Qd1–b3-a3-a2-c2–f2–e1-d1. Миниатюра. (автор.)
G553 (solution | решение)
Mikhail Khramtsevich (Belarus)(Q3)2NN(R3)1k/4(n3)K1p/np(q1)4(Q3)/6(q3)b/1(q3)(n3)5/8/8/4(q3)3
1.RLf8-f6? (A) - 2.Se8-d6# (B), 1...NLe7-a5 (a) 2.Sd8-e6# (C), 1...b6-b5!1.Sd8-e6? (C) - 2.RLf8-f6# (A), 1...NLe7-a5 (a) 2.Se8-d6# (B), 1...LIg5-d8!
1.Se8-d6! (B) - 2.Sd8-e6# (C), 1...NLe7-a5 (a) 2.RLf8-f6# (A)
Functionary Chess – Movement or capture is permitted only for units (Kings included) observed by any enemy unit(s).
Lion – Moves and captures like a Grasshopper, but its arrival square may be any number of squares beyond the hurdle, provided the line is free.
Rook-Lion – Moves like a Lion but only on Rook-lines.
Nightrider-Lion – Moves like a Nightrider but must leap over one man in its path before landing or capturing on a further square in its path.
Kangaroo-Lion – As Kangaroo but moves on every field after the second jumped piece of the same line.
Full Djurasevic cycle (author.)
Functionary Chess – фигура не может ходить, бить, шаховать, если не атакована фигурой противника.
Lion (Лев) – Ходит и бьет по линиям ферзя, перепрыгивая через фигуру любого цвета (расстояние до этой фигуры – любое) и останавливаясь на любом за ней поле.
Rook-Lion (Ладейный лев) – Ходит и бьет по линиям ладьи, перепрыгивая через фигуру любого цвета (расстояние до этой фигуры – любое) и останавливаясь на любом за ней поле.
Nightrider-Lion (Всадниковый лев) – То же, что и лев, но ходит по линиям Всадника.
Kangaroo-Lion (Кенгуру-лев) – Ходит и бьет по линиям ферзя, перепрыгивая через две фигуры любого цвета (расстояние между этими фигурами - любое), находящиеся от него на любом расстоянии, и останавливается на любом за второй фигурой поле.
Полный цикл Дюрашевича. (автор.)
G554 (solution | решение)
Nikola Petković (Serbia)8/8/8/8/4B3/1p2k3/8/R3K2R
a) 1.Rh1-h4 Ke3-d4 2.0-0-0+ Kd4-c3 3.Be4-b1 b3-b2#b) 1.Ra1-a4 Ke3-f4 2.0-0+ Kf4-g3 3.Be4-h1 h3-h2#
hs#n – Helpselfmate in n moves. In the beginning White and Black cooperate to create position which is selfmate in 1 move.
hs#n – Кооперативно-обратный мат в n ходов. Начинают белые и совместно с черными за n-1 ход строят позицию, в которой возможен обратный мат в один ход.
|
|
|
G555 (solution | решение)
Ján Golha (Slovakia)8/8/8/8/4k(!n1)2/4(!n1)(!r)2/8/8
1...nMAe3-c4 2.Ke4*f4-d5 nRf3-f6[+nMAf7] 3.Kd5*c4-e5 nRf6*f7-g5[+nMAd3]#1...nRf3*e3-g4 2.Ke4*f4-e2[+nMAe1] nRg4-c4[+nMAb4] 3.Ke2*e1-d3 nRc4*b4-d5[+nMAf2]#
1...nRf3*f4-e2 2.Ke4*e3-g4[+nMAh4] nRe2-e6[+nMAe7] 3.Kg4*h4-f5 nRe6*e7-d5[+nMAg3]#
1...nMAf4-e6 2.Ke4*e3-d5 nRf3-c3[+nMAb3] 3.Kd5*e6-d4 nRc3*b3-d2[+nMAf5]#
ParrainCirce – After a capture, the captured piece is reborn only after another piece of its own side has moved. The line between capturing square and rebirth square is parallel with and of same direction and length as the move of this other piece. Pawns can be reborn on 1st and 8th rank. From their own base rank, they may move one-step; if reborn on the promotion rank, the Pawn at once promotes, the promotion piece being determined by the Pawn side.
Take & MakeChess – Having captured, a unit must immediately, as part of its move, play a non-capturing move, using ONLY the powers of movement of the captured unit from the capture-square. If no such move is available, the capture is illegal. Promotion by capture occurs only when a pawn arrives on the promotion rank as the result of a Take & Make move. Checks are as in normal chess: after the notional capture of the checked King, the checking unit does not move away from the King’s square.
Neutral pieces – Belongs to whichever side chooses to use it. It can therefore be moved or captured by White or Black, and in Circe it is reborn according to capture. A King may not be moved onto a square controlled by a neutral piece, because of self-check.
Mao – The Chinese Knight, which is a Rider, moving along a bent line to the arrival square of a normal Knight, first orthogonally then diagonally. The Mao can be interfered with on the intervening square.
Four fold exact echo model mates (author.)
ParrainCirce – Сбитая фигура не снимается с доски, а остается на поле взятия в неявном виде, после чего геометрически повторяет следующий ход своей фигуры и вновь становится на доску. Если при этом она выйдет за пределы доски, или станет на занятое другой фигурой поле, то она все-таки снимается с доски.
Take & MakeChess – Сразу же после взятия (тем же ходом) фигура обязана продолжить движение, имитируя ход взятой фигуры.
Нейтральные фигуры – При ходе белых они играют за белых, при ходе черных – за черных. Нейтральные фигуры можно бить как обычными, так и другими нейтральными фигурами.
Mao – Ходит и бьет как конь, но ход делится на два этапа. Сначала на одну клетку по ортогонали (если она свободна), а затем на одну клетку по диагонали.
Четырехкратное точное эхо правильных матов. (автор.)
G556 (solution | решение)
Vitaly Medintsev (Russia)5Q2/3r4/6b1/4K3/pP3P2/3k2p1/8/4B3
a) 1.Qf8-f5+ Kd3-c4 (a) 2.Ke5-e4 Bg6-h5 3.Ke4-e3 (b) Bh5-f3 4.Qf5-d3+ Rd7xd3#b) 1.Qf8-d6+ Kd3-e3 (b) 2.Ke5-d5 Rd7-b7 3.Kd5-c4 (a) Rb7-b5 4.Qd6-d3+ Bg6xd3#
hs#n – Helpselfmate in n moves. In the beginning White and Black cooperate to create position which is selfmate in 1 move.
hs#n – Кооперативно-обратный мат в n ходов. Начинают белые и совместно с черными за n-1 ход строят позицию, в которой возможен обратный мат в один ход.
G557 (solution | решение)
Vitaly Medintsev (Russia)8/R2n1P1p/5bn1/1kr3Pp/1Pp5/4BR2/5Kb1/4r3
a) 1.Be3-d2 Re1-e8 2.Rf3-f5 Bf6-e7 3.Kf2-e3 Sd7-b6 4.Rf5xc5+ Be7xc5#b) 1.Rf3-g3 Bg2-a8 2.Be3-d4 Rc5-c6 3.Kf2-f3 Sd7-f8 4.Bd4xf6+ Rc6xf6#
hs#n – Helpselfmate in n moves. In the beginning White and Black cooperate to create position which is selfmate in 1 move.
hs#n – Кооперативно-обратный мат в n ходов. Начинают белые и совместно с черными за n-1 ход строят позицию, в которой возможен обратный мат в один ход.
|
|
|
G558 (solution | решение)
Vitaly Medintsev (Russia)3R4/8/5P2/3PNk2/4nP2/1K2n1P1/6Q1/8
1.Se5-g4 (Se5-c4?) Se3xd5 2.Kb3-c4 Sd5xf6! 3.Rd8-d4 Se4-f2! (Se4-c3?, Se4*g3?, Se4-d6+?, Se4-d2+?) 4.Qg2-c6 Sf6-e4 5.Kc4-d5 Sf2-d1 6.Sg4-e3+ Sd1xe3#bSe3<->bSe4 Platzwechsel (author.)
hs#n – Helpselfmate in n moves. In the beginning White and Black cooperate to create position which is selfmate in 1 move.
Обмен местами bSe3<->bSe4. (автор.)
hs#n – Кооперативно-обратный мат в n ходов. Начинают белые и совместно с черными за n-1 ход строят позицию, в которой возможен обратный мат в один ход.
G559 (solution | решение)
János Csák (Hungary)6RK/4p2R/2p2k2/1Q1Pb1p1/4P1p1/1p1p4/1PbP4/8
1.Qb5xd3 Bc2xd3 2.Rg8-g7! (Rh7-g7?) Bd3xe4 3.Rh7-h6+ Be4-g6 4.Rg7-f7+ Kf6xf7# (Bg6xf7??)1.Qb5xb3 Bc2xb3 2.Rh7-g7! (Rg8-g7?) Bb3xd5 3.Rg8-f8+ Bd5-f7 4.Rg7-g6+ Kf6xg6# (Bf7xg6??)
hs#n – Helpselfmate in n moves. In the beginning White and Black cooperate to create position which is selfmate in 1 move.
hs#n – Кооперативно-обратный мат в n ходов. Начинают белые и совместно с черными за n-1 ход строят позицию, в которой возможен обратный мат в один ход.
G560 (solution | решение)
Victor Zheglov (Russia)2(k3)5/8/8/3(K3)1(!b1)2/8/8/1(!b1)3(!q1)2/8
1.nLf2*f5-f6[+nLBf2] POc8-b7 2.POd5-e4 POb7-a6 3.nLf6*b2-a1[+nLBf6] + POa6-b5 4.POe4-f4 POb5-c4 5.POf4-f5 POc4-d3 6.POf5*f6-f7[+nLBf5] + POd3-e2 7.POf7-g8 POe2*f2-g2[+nLBe2] 8.POg8-h7 POg2-f2 9.POh7-h6 POf2-e3 10.POh6-g5 POe3-d2 11.POg5-f4 POd2*e2-f2[+nLBd2]#1.POd5-d6 nLf2*b2-a2[+nLBf2] 2.POd6-e5 POc8-d8 3.POe5-f4 POd8-e7 4.POf4-f3 POe7-f6 5.POf3*f2-f1[+nLBf3] POf6*f5-f4[+nLBf6] 6.POf1-g1 POf4-e3 7.POg1-h1 POe3*f3-g3[+nLBe3] 8.POh1-h2 + POg3-f3 9.POh2-h3 POf3-e4 10.POh3-g4 POe4-d3 11.POg4-f5 POd3*e3-f3[+nLBd3]#
PWC – A unit (not a King) when captured, is replaced on the square just vacated by its captor. If a captured piece is a Pawn, and a capturing piece stands on Pawn’s 8th rank, as a part of this capture, the Pawn is replaced on its 8th rank and must promote to any unit of its side, determined by the captor. Thus, the white or black Pawn on its 8th rank is illegal. The Pawns, replaced on their 1st (white) and 8th (black), have no power and they cannot move. A neutral (half-neutral) Pawn can stand legally on its own 1st or 8th rank but it cannot move. After the en passant capture, the captured Pawn takes a place of the enemy capturing Pawn.
Neutral pieces – Belongs to whichever side chooses to use it. It can therefore be moved or captured by White or Black, and in Circe it is reborn according to capture. A King may not be moved onto a square controlled by a neutral piece, because of self-check.
hs#n – Helpselfmate in n moves. In the beginning White and Black cooperate to create position which is selfmate in 1 move.
Locust – Moves like a Grasshopper, but the piece it hops over must be adverse, and it is captured (as in checkers). The Locust must arrive on an empty square.
Bishop-Locust – A Locust capturing on Bishop-lines only.
Poseidon – The Marine King. It makes captureless moves just like an Orthodox King. To capture, it jumps over an enemy piece (also capturing that piece), and lands one square beyond it. The landing square must be empty.
PWC – Сбитая фигура не снимается с доски, а переставляется на поле, на котором до взятия стояла бьющая фигура.
Neutral pieces (Нейтральные фигуры) – При ходе белых они играют за белых, при ходе черных – за черных. Нейтральные фигуры можно бить как обычными, так и другими нейтральными фигурами.
hs#n – Кооперативно-обратный мат в n ходов. Начинают белые и совместно с черными за n-1 ход строят позицию, в которой возможен обратный мат в один ход
Locust (Саранча) – Совершает ход по линиям ферзя только со взятием, перепрыгивая через фигуру противника и останавливается на следующем за ней поле. Фигура, через которую перепрыгнул Locust, снимается с доски.
Bishop-Locust (Слоновая саранча) – Совершает ход по линиям слона только со взятием, перепрыгивая через фигуру противника и останавливается на следующем за ней поле. Фигура, через которую перепрыгнул Bishop Locust, снимается с доски.
Poseidon (Посейдон) – Королевская фигура. Ходит как король. Бьет рядом стоящую фигуру, перепрыгивая через нее и останавливаясь на следующем за ней поле.
|
|
|
G561 (solution | решение)
Victor Zheglov (Russia)8/4rRn1/2K1k3/4N3/8/8/8/8
1...Re7-a7 2.Rf7-b7 Sg7-f5 3.Kc6-c7 Ke6-e7 4.Kc7-b8+ Ke7-d8 5.Rb7-e7 Sf5-d4 6.Se5-c6+ Sd4xc6#1...Sg7-f5 2.Kc6-b6 Ke6-d6 3.Se5-c4+ Kd6-d7 4.Kb6-b7 Kd7-e8+ 5.Kb7-c8 Re7-b7 6.Sc4-d6+ Sf5xd6#
1...Sg7-h5 2.Rf7-h7 Re7-g7 3.Se5-g4 Ke6-f7 4.Kc6-d7 Kf7-g8+ 5.Kd7-e8 Rg7-d7 6.Sg4-f6+ Sh5xf6#
G562 (solution | решение)
Victor Zheglov (Russia)8/3r1rR1/8/2RK4/7k/8/8/8
1...Rf7-f2+ 2.Kd5-c4 Rd7-d4+ 3.Kc4-c3 Rd4-c4+ 4.Kc3-b2 Rc4-c2+ 5.Kb2-a1 Rc2-c1+ 6.Rc5-f5 Rf2-a2#1...Rf7-f3+ 2.Kd5-e4 Rd7-e7+ 3.Ke4xf3[+bRe4] Re4-e3+ 4.Kf3-g2 Re7xg7[+wRe7]+ 5.Kg2-h2 Re3-h3+ 6.Kh2-h1 Rg7-g1#
1...Rf7-f5+ 2.Kd5-c6 Rf5xc5[+wRf5]+ 3.Kc6-b6 Rd7-b7+ 4.Kb6-a6 Rc5-a5+ 5.Ka6xb7[+bRa6] Ra5-b5+ 6.Kb7-a8 Rb5-b8#
1...Rf7xg7[+wRf7]+ 2.Kd5-e5 Rd7-d5+ 3.Ke5-f6 Rd5-f5+ 4.Kf6xg7[+bRf6] Rf5-g5+ 5.Kg7-h7 Rf6-h6+ 6.Kh7-h8 Rg5-g8#
PWC – A unit (not a King) when captured, is replaced on the square just vacated by its captor. If a captured piece is a Pawn, and a capturing piece stands on Pawn’s 8th rank, as a part of this capture, the Pawn is replaced on its 8th rank and must promote to any unit of its side, determined by the captor. Thus, the white or black Pawn on its 8th rank is illegal. The Pawns, replaced on their 1st (white) and 8th (black), have no power and they cannot move. A neutral (half-neutral) Pawn can stand legally on its own 1st or 8th rank but it cannot move. After the en passant capture, the captured Pawn takes a place of the enemy capturing Pawn.
BlackUltraSchachZwang – Belongs to whichever side chooses to use it. It can therefore be moved or captured by White or Black, and in Circe it is reborn according to capture. A King may not be moved onto a square controlled by a neutral piece, because of self-check.
hs#n – Helpselfmate in n moves. In the beginning White and Black cooperate to create position which is selfmate in 1 move.
Functionary Chess – Movement or capture is permitted only for units (Kings included) observed by any enemy unit(s).
PWC – Сбитая фигура не снимается с доски, а переставляется на поле, на котором до взятия стояла бьющая фигура.
BlackUltraSchachZwang – Черные обязаны делать ходы только с шахом, а белые должны обеспечить черным такую возможность. Отсутствие хода с шахом означает «пат».
hs#n – Кооперативно-обратный мат в n ходов. Начинают белые и совместно с черными за n-1 ход строят позицию, в которой возможен обратный мат в один ход
Functionary Chess – фигура не может ходить, бить, шаховать, если не атакована фигурой противника.
G563 (solution | решение)
Stepan Nihto (Russia)2K5/7n/5kp1/3B1Pp1/b3P2B/1p3PP1/3pNP2/1QN1R3
1.d2xc1B 2.Bc1-b2 3.Bb2-a1 4.b3-b2 5.Ba4-c2 6.Bc2xe4 7.Be4xf3 8.Bf3-e4 9.Kf6xf5 10.Kf5-g4 11.Kg4-f3 12.Kf3xf2 13.Be4-f3 14.Bf3-h5 15.g5-g4 16.Sh7-g5 Bh4xg5=ser-h=n – serial helpstalemate in n moves. Black execute n moves in a row, after that White execute a stalemate for bK.
ser-h=n – Серийный кооперативный пат в n ходов. Черные делают n ходов подряд, после чего белые объявляют пат черным.
|
|
|
G564 (solution | решение)
Vladimir Kozhakin (Russia)8/8/6K1/5p2/8/1r6/3Bkn2/3R3r
a) 1.Rh1-h6+ Kg6-d6=R 2.Rb3-f3 Rd1-e1#b) 1.Rh1-g1+ Kg6-g2=R 2.Ke2-f1 Rg2xf2#
WhiteSuperTransmutingKing – King, which definitively takes the nature of the checking piece. After being checked and after answering the check, the King loses his Royal status and can be captured.
WhiteSuperTransmutingKing – Белый король после шаха становится шахующей фигурой, теряя свои королевские функции
G565 (solution | решение)
Vladimir Kozhakin (Russia)3K4/8/3p4/p2p1R2/3PN3/p2k1p2/3b1n2/1b1NB2q
a) 1.Sf2xe4-f6 Be1xd2-g5 2.Kd3-e4 Sd1-f2#b) 1.Bb1-c2 Rc4xc2-b3+ 2.Kd3-e2 Se4-g3#
Take & Make Chess – Having captured, a unit must immediately, as part of its move, play a non-capturing move, using ONLY the powers of movement of the captured unit from the capture-square. If no such move is available, the capture is illegal. Promotion by capture occurs only when a pawn arrives on the promotion rank as the result of a Take & Make move. Checks are as in normal chess: after the notional capture of the checked King, the checking unit does not move away from the King’s square.
Take & Make Chess – Сразу же после взятия (тем же ходом) фигура обязана продолжить движение, имитируя ход взятой фигуры.
G566 (solution | решение)
Vladimir Kozhakin (Russia)3n4/KPk2p2/1Rb5/B7/8/8/8/8
1.Ba5-b4 Bc6xb7 2.Bb4-e7 Bb7-c8 3.Ka7-a8 Sd8-c6 4.Rb6-b7+ Bc8xb7#1.Ka7-a8 Bc6-d7 2.b7-b8B+ Kc7-c8 3.Bb8-a7 Sd8-c6 4.Rb6xc6+ Bd7xc6#
hs#n – Helpselfmate in n moves. In the beginning White and Black cooperate to create position which is selfmate in 1 move.
hs#n – Кооперативно-обратный мат в n ходов. Начинают белые и совместно с черными за n-1 ход строят позицию, в которой возможен обратный мат в один ход.
|
|
G567 (solution | решение)
Sergey Evko & Nickolay Nevesenko (Russia)8/2k5/4p2Q/2P5/4np2/4pB1K/4P3/8
a) 1.Kh3-g2 Se4-f2 2.Kg2-f1 Sf2-h1 3.Bf3-g2 f4-f3 4.Qh6xe6 f3-f2 5.Qe6-e8 Sh1-g3#b) 1.Bf3xe4 Kc7-d6 2.Be4-h1 Kd6-e5 3.Kh3-g2 Ke5-f5 4.Kg2-f3 e6-e5 5.Bh1-g2 e5-e4#
Zilahi (authors.)
hs#n – Helpselfmate in n moves. In the beginning White and Black cooperate to create position which is selfmate in 1 move.
Зилахи (авторы.)
hs#n – Кооперативно-обратный мат в n ходов. Начинают белые и совместно с черными за n-1 ход строят позицию, в которой возможен обратный мат в один ход.
G568 (solution | решение)
Sergey Evko (Russia)7k/8/5K2/1Q5b/8/3p4/4P3/8
a) 1...d3xe2 2.Kf6-g5 e2-e1Q 3.Kg5-h6 Qe1-h4 4.Qb5-e8+ Bh5xe8#b) 1...d3-d2 2.Kf6-e7 d2-d1Q 3.Ke7-f8 Qd1-d8 4.Qb5-h5+ Be8xh5#
2 symmetric echo-mates (author.)
hs#n – Helpselfmate in n moves. In the beginning White and Black cooperate to create position which is selfmate in 1 move.
2 симметричных эхо-мата (автор.)
hs#n – Кооперативно-обратный мат в n ходов. Начинают белые и совместно с черными за n-1 ход строят позицию, в которой возможен обратный мат в один ход.