Maximummer – Black must play the geometrically longest move or may choose from among longest moves of equal length, distances being measured from the center of each square
Валладао-таск (автор.)
Maximummer – Черные обязаны делать геометрически самые длинные ходы.
hs#n – Helpselfmate in n moves. In the beginning White and Black cooperate to create position which is selfmate in 1 move. Madrasi – Mutually attacking black and white units of the same type (kings excluded) paralyse each other, so that they may no longer move or give check. The paralysis may be removed, for example by interference (in the case of line pieces), or by capture of either of the paralysed units. KoeKo – a move is legal only if the arrival square is adjacent to any piece, this applies also to the capture of king.
Эхо-хамелеонные маты. (автор.)
hs#n – Кооперативно-обратный мат в n ходов. Начинают белые и совместно с черными за n-1 ход строят позицию, в которой возможен обратный мат в один ход. Madrasi – Фигура может ходить только на то поле, возле которого находится хотя бы одна фигура любого цвета. KoeKo – Фигура может ходить только на то поле, возле которого находится хотя бы одна фигура любого цвета
Circe – Captured units (not Ks) reappear on their game-array squares, of the same colour (pieces), on the file of capture (pawns), or on the capture file’s promotion square (fairy pieces). If the rebirth square is occupied the capture is normal. Maximummer – Black must play the geometrically longest move or may choose from among longest moves of equal length, distances being measured from the center of each square
Правильные маты. (автор.)
Circe – Взятая фигура не снимается с доски, а перемещается на поле, которое она занимала в начале шахматной партии. Ладья, слон и конь возрождаются на поле того цвета, что и поле, на котором они были сбиты. Белые пешки возрождаются на 2-й, а черные на 7-й горизонтали той вертикали, где их побили. Сказочные фигуры возрождаются на поле превращения пешки той вертикали, где были сбиты. Если поле возрождения занято любой другой фигурой, то взятая фигура снимается с доски. Maximummer – Черные обязаны делать геометрически самые длинные ходы.
Eagle – a grasshopper which pivots 90' (to either side) at the hurdle. Functionary Chess – A piece can move only if it is threatened.
Эхо дважды. Маты в углах h1, h8. (автор.)
Eagle – Ходит и бьет по линии ферзя. Достигая любой фигуры, отклоняется от нее на 90 градусов и останавливается на соседнем с препятствием поле. Например, в позиции EAc2,Pc6,Pg6 Орел может пойти на поля b6,d6,f7 и h5. Functionary Chess – фигура не может ходить, бить, шаховать, если не атакована фигурой противника.
hs#n – Helpselfmate in n moves. In the beginning White and Black cooperate to create position which is selfmate in 1 move.
hs#n – Кооперативно-обратный мат в n ходов. Начинают белые и совместно с черными за n-1 ход строят позицию, в которой возможен обратный мат в один ход.
Neutral pieces – Belongs to whichever side chooses to use it. It can therefore be moved or captured by White or Black, and in Circe it is reborn according to capture. A King may not be moved onto a square controlled by a neutral piece, because of self-check.
Нейтральные фигуры – При ходе белых они играют за белых, при ходе черных – за черных. Нейтральные фигуры можно бить как обычными, так и другими нейтральными фигурами.
Grasshopper – Moves along Q-lines over another unit of either color to the square immediately beyond that unit. A capture may be made on arrival, but the hurdle is not affected.
Сверчок – Ходит и бьет по ортогоналям и диагоналям, перепрыгивая через фигуру любого цвета, находящуюся от него на любом расстоянии, и останавливается на следующем за этой фигурой поле
Grasshopper – Moves along Q-lines over another unit of either color to the square immediately beyond that unit. A capture may be made on arrival, but the hurdle is not affected. PWC – When a capture is made, the captured unit (except a King) is replaced on the square the capturing unit just leaves. A Pawn is immovable on its 1st rank. Locust – a piece which moves only to capture. It lands on the same squares as a grasshopper, but the arrival square must be empty, because the locust captures its hurdle.
Сверчок – Ходит и бьет по ортогоналям и диагоналям, перепрыгивая через фигуру любого цвета, находящуюся от него на любом расстоянии, и останавливается на следующем за этой фигурой поле PWC – Сбитая фигура не снимается с доски, а переставляется на поле, на котором до взятия стояла бьющая фигура. Locust – Совершает ход по линиям ферзя только со взятием, перепрыгивая через фигуру противника, находящуюся от него на любом расстоянии, и останавливается на следующем за ней поле. Фигура, через которую перепрыгнул Locust, снимается с доски
Grasshopper – Moves along Q-lines over another unit of either color to the square immediately beyond that unit. A capture may be made on arrival, but the hurdle is not affected. Back-Home – if a side can move a piece (King included) to the square it occupied in the initial position, it must do it, unless a self-check.
Сверчок – Ходит и бьет по ортогоналям и диагоналям, перепрыгивая через фигуру любого цвета, находящуюся от него на любом расстоянии, и останавливается на следующем за этой фигурой поле. Back-Home – Если фигура (включая короля) может сделать ход на поле, которое она занимала в позиции на диаграмме, то она обязана это сделать.
G274 (solution | решение) - Karol Mlynka (Slovakia) & Miroslav Svítek (Czech Republic)1N1(Q3)b3/B2p4/P2PR3/1p1k1P(Q2)1/1K2p2r/3(b1)4/(b1)1PP2(P2)(B1)/2(n2)(Q3)3(Q2)
Mlynka theme (DM-23-33) combined with Follow my Leader (Umnov).
Cyclic change of three defensive motifs:
A – capturing of the threat unit;
B – indirect guarding by line opening;
C – indirect checking by battery line opening.
(author.)
Grasshopper – Moves along Q-lines over another unit of either color to the square immediately beyond that unit. A capture may be made on arrival, but the hurdle is not affected. Grasshopper-2 – As Grasshopper, but hopping 2 squares past the hurdle. Nightrider – a rider along any straight line of S moves. Bishop Locust – A Locust capturing on Bishop-lines only. Berolina Pawn – Capture orthogonally, move diagonally.
Тема Млынки (DM-23-33) в сочетании с эффектами ушел-пришел. Циклическое чередование трех защитных мотивов:
A - взятие грозящей фигуры;
B - косвенная защита открытием линии;
C - косвенный шах открытием линии батареи.
(автор.)
Grasshopper – Ходит и бьет по ортогоналям и диагоналям, перепрыгивая через фигуру любого цвета, находящуюся от него на любом расстоянии, и останавливается на следующем за этой фигурой поле. Grasshopper-2 – Ходит и бьет по ортогоналям и диагоналям, перепрыгивая через фигуру любого цвета, находящуюся от него на любом расстоянии, и останавливается на втором за этой фигурой поле. Nightrider – Одним ходом может сделать сколько угодно ходов коня в одном направлении. Bishop Locust – Совершает ход по линиям слона только со взятием, перепрыгивая через фигуру противника и останавливается на следующем за ней поле. Фигура, через которую перепрыгнул Bishop Locust, снимается с доски. Berolina Pawn – Пешка, которая без взятия ходит на одну клетку вперед по диагонали (из начального положения может сделать ход на две клетки вперед по диагонали, при этом может быть взята «на проходе»), а со взятием на одну клетку вперед по вертикали.
Symmetry Circe – A captured unit (not King) is reborn on the square diametrically opposite from the square of capture, if that square is empty. For example, a piece captured on g3 rebirths on b6, and a piece captured on c2 rebirths on f7. Provocation Chess – A unit can capture only if it is observed by a unit of the opposite side.
Symmetry Circe – Взятая фигура возрождается на поле, симметричном полю взятия относительно центра доски. Provocation Chess – фигура не может совершать ход со взятием, шаховать, если не атакована фигурой противника.
G278 Gábor Tar SuperProblem, 13-03-2020
8/8/6p1/2p2pp1/2P5/KPR2p1k/1RPp1p2/3N4
ser-h=15
(7+8)
G279 Gábor Tar & János Csák SuperProblem, 13-03-2020
8/8/1p4p1/1P6/5PP1/P1k1P1p1/P3B1P1/R1b1K3
ser-h=5
b)Kc3->e4; c)Bc1->d1
(10+5)
G280 Branko Koludrović & Ivo Tominić SuperProblem, 16-03-2020
Black AUW, Unblock 2x (by Qxc4 and cxd1), Bloking for Black King by bQ, bR, bB, bS. (author.) Ser-h=n – serial helpstalemate in n moves. Black execute n moves in a row, after that White execute a stalemate for bK.
Черный AUW, двукратное разблокирование (Qxc4 and cxd1), блокирования в исполнении bQ, bR, bB, bS. (автор.) Ser-h=n – Серийный кооперативный пат в n ходов. Черные делают n ходов подряд, после чего белые объявляют пат черным.
G279 (solution | решение) - Gábor Tar & János Csák (Hungary)8/8/1p4p1/1P6/5PP1/P1k1P1p1/P3B1P1/R1b1K3
a) diagram: 1.Bxe3 2.Bxf4 3.Bg5 4.Bh4 5.g5 0-0-0 =
b) Kc3->e4: 1.Kxe3 2.Kxf4 3.Kg5 4.Kh4 5.g5 Rxc1 =
c) Bc1->d1: 1.g5 2.gxf4 3.fxe3 4.Kd4 5.Kc5 Rxd1 =
Ser-h=n – serial helpstalemate in n moves. Black execute n moves in a row, after that White execute a stalemate for bK.
Ser-h=n – Серийный кооперативный пат в n ходов. Черные делают n ходов подряд, после чего белые объявляют пат черным.
G280 (solution | решение) - Branko Koludrović & Ivo Tominić (Croatia)1br1(N3)1(Q3)1/P1nP3p/1P1K2kn/1PP4p/1(Q3)4P(Q3)/6RP/6pp/1(q3)5(N3)
Regular ‘Babson’ is extended for two fairy pieces: Zebra and Lion (authors.)
No Capture Chess – captures are forbidden (check and mate are orthodox) Checkless Chess – check without mate are illegal Lion – Moves along Queen lines over another unit of either color to any square beyond that unit. A capture may be made on arrival, but the hurdle is not affected.
Обычный Бабсон дополнен взаимными превращениями в две сказочные фигуры - зебру и льва (авторы.)
No Capture Chess – Взятия запрещены (шах и мат ортодоксальные). Checkless Chess – Шах без мата нелегален. Lion – Ходит и бьет по линиям ферзя, перепрыгивая через фигуру любого цвета (расстояние до этой фигуры – любое) и останавливаясь на любом за ней поле.
Breton Adverse – When a piece is captured, another piece of the same type and color as that of the captured piece (if there are any) has to disappear.
Breton Adverse – При взятии фигуры с доски также снимается еще одна аналогичная фигура того же цвета (если таковая имеется на доске, в противном случае взятие ортодоксальное). Если таковых фигур несколько, то бьющая сторона выбирает, какую из них удалить.
Pawn promotion allowed – White (Black) Pawn, that goes on 8th (1st) rank, may not promote. r#n – Reflex mate in n moves. It is a selfmate in which every side must execute a checkmate in 1 move if this opportunity appears.
Pawn promotion allowed – Белая (черная) пешка, достигая 8-й(1-й) горизонтали, может не превращаться. r#n – Рефлексный мат в n ходов. То же, что и обратный мат, но если у каждой из сторон появляется возможность поставить мат в 1 ход, то они обязаны ей воспользоваться.
hs#n – Helpselfmate in n moves. In the beginning White and Black cooperate to create position which is selfmate in 1 move. Quo Vadis – Pawn can promote in any piece of any color (except Kings and Pawn). Promoted Pawn right after promotion can execute the move on one square forward.
hs#n – Кооперативно-обратный мат в n ходов. Начинают белые и совместно с черными за n-1 ход строят позицию, в которой возможен обратный мат в один ход. Quo Vadis – Пешка может превращаться в любую фигуру любого цвета (кроме королей и пешки своего цвета). Превращенная пешка сразу же после превращения должна совершить ход на одну клетку вперед.
G284 Eric Huber SuperProblem, 30-04-2020
8/5Pp1/4k3/8/8/8/2P5/5K2
hs#3
b) Kf1->e1 Make & Take Chess
(3+2)
G285 Ya'aqov Mintz SuperProblem, 10-05-2020
8/4P3/4P2k/5K2/8/8/4p1p1/8
h=5
No Capture for White
(3+3)
G286 Michael Grushko SuperProblem, 03-05-2020
n7/3(!k)(!p)3/3(!p)1(!p)2/8/8/8/8/8
ser-h#19
Alphabetic Chess Chameleon Circe Take & Make Chess
hs#n – Helpselfmate in n moves. In the beginning White and Black cooperate to create position which is selfmate in 1 move. Make & Take Chess – Before any unit captures any other unit, it must first mimick a non-capturing move by that unit.
Эхо-хамелеонные маты. Тематические ложные следы (автор.)
hs#n – Кооперативно-обратный мат в n ходов. Начинают белые и совместно с черными за n-1 ход строят позицию, в которой возможен обратный мат в один ход. Make & Take Chess – Ход со взятием совершается в два этапа. Сначала бьющая фигура перемещается без взятия, имитируя ход фигуры, которую она собирается сбить и лишь потом совершает взятие по правилам обычных шахмат.
Ser-h#n – serial helpmate in n moves. Black execute n moves in a row, after that White execute a mate for bK. Alphabetic Chess – The squares are considered in the order a1, a2...a8, b1...b8, c1 and so on to h8. The player whose turn it is may move only his unit standing on the square which comes earliest in this order. However check and mate are normal. Chameleon Circe – Capture of SBRQS... causes rebirth of the next piece in the cycle. Captures of pawns work as in ordinary Circe. Take & Make Chess – Having captured, a unit must immediately, as part of its move, play a non-capturing move in imitation of the captured unit from the capture-square. If no such move is available, the capture is illegal. Promotion by capture occurs only when a pawn arrives on the promotion rank as the result of a take & make move. Checks are as in normal chess: after the notional capture of the checked K, the checking unit does not move away from the King’s square. Neutral piece – Belongs to whichever side chooses to use it. It can therefore be moved or captured by White or Black, and in Circe it is reborn according to capture. A King may not be moved onto a square controlled by a neutral piece, because of self-check.
Ser-h#n – Серийный кооперативный мат в n ходов. Черные делают n ходов подряд, после чего белые ставят мат черному королю. Alphabetic Chess – Обе стороны обязаны ходить фигурой, которая занимает поле с наименьшими координатами в порядке возрастания алфавитно-цифровой последовательности (а1, а2,..., a8, b1, b2,..., h7, h8). Chameleon Circe – Взятая фигура превращается в другую фигуру по циклу S-B-R-Q (если изменены очередность и(или) количество фигур в цикле, то это указывается в условии задачи), после чего перемещается на поле возрождения. Take & Make Chess – Сразу же после взятия (тем же ходом) фигура обязана продолжить движение, имитируя ход взятой фигуры. Нейтральные фигуры – При ходе белых они играют за белых, при ходе черных – за черных. Нейтральные фигуры можно бить как обычными, так и другими нейтральными фигурами.
G287 Michael Grushko SuperProblem, 03-05-2020
8/8/4(!q2)3/3(!p)1(!p)2/4(!p)3/8/5(!k)2/8
h#10.5
b) Kf2->g5, h#9 Alphabetic Chess PWC Take & Make Chess
e6: Grasshopper (G)
(0+0+5)
G288 Michael Grushko SuperProblem, 03-05-2020
8/3k1p2/5(!p)2/5(!p)2/5(q2)2/8/8/8
ser-h#19
Alphabetic Chess PWC Take & Make Chess
f4: Grasshopper (G)
(0+3+2)
G289 Jaroslav Štúň SuperProblem, 12-05-2020
8/8/3(Q2)4/6(q2)1/8/2(q2)5/1(Q2)6/6(q2)1
h#9
b) Shift a1->b1 c) rGg5->a5 d)=b)+ rGh5->a3 e) Gc3->e1 f=c)+ Shift a1->a2
g1, c3, b2: Grasshopper (G) d6, g5: Royal Grasshopper
PWC – When a capture is made, the captured unit (except a King) is replaced on the square the capturing unit just leaves. A Pawn is immovable on its 1st rank. Alphabetic Chess – The squares are considered in the order a1, a2...a8, b1...b8, c1 and so on to h8. The player whose turn it is may move only his unit standing on the square which comes earliest in this order. However check and mate are normal. Grasshopper – Moves along Q-lines over another unit of either color to the square immediately beyond that unit. A capture may be made on arrival, but the hurdle is not affected. Take & Make Chess – Having captured, a unit must immediately, as part of its move, play a non-capturing move in imitation of the captured unit from the capture-square. If no such move is available, the capture is illegal. Promotion by capture occurs only when a pawn arrives on the promotion rank as the result of a take & make move. Checks are as in normal chess: after the notional capture of the checked K, the checking unit does not move away from the King’s square. Neutral piece – Belongs to whichever side chooses to use it. It can therefore be moved or captured by White or Black, and in Circe it is reborn according to capture. A King may not be moved onto a square controlled by a neutral piece, because of self-check.
PWC – Сбитая фигура не снимается с доски, а переставляется на поле, на котором до взятия стояла бьющая фигура. Alphabetic Chess – Обе стороны обязаны ходить фигурой, которая занимает поле с наименьшими координатами в порядке возрастания алфавитно-цифровой последовательности (а1, а2,..., a8, b1, b2,..., h7, h8). Grasshopper – Ходит и бьет по ортогоналям и диагоналям, перепрыгивая через фигуру любого цвета, находящуюся от него на любом расстоянии, и останавливается на следующем за этой фигурой поле. Take & Make Chess – Сразу же после взятия (тем же ходом) фигура обязана продолжить движение, имитируя ход взятой фигуры. Нейтральные фигуры – При ходе белых они играют за белых, при ходе черных – за черных. Нейтральные фигуры можно бить как обычными, так и другими нейтральными фигурами.
Ser-h#n – serial helpmate in n moves. Black execute n moves in a row, after that White execute a mate for bK. PWC – When a capture is made, the captured unit (except a King) is replaced on the square the capturing unit just leaves. A Pawn is immovable on its 1st rank. Alphabetic Chess – The squares are considered in the order a1, a2...a8, b1...b8, c1 and so on to h8. The player whose turn it is may move only his unit standing on the square which comes earliest in this order. However check and mate are normal. Grasshopper – Moves along Q-lines over another unit of either color to the square immediately beyond that unit. A capture may be made on arrival, but the hurdle is not affected. Take & Make Chess – Having captured, a unit must immediately, as part of its move, play a non-capturing move in imitation of the captured unit from the capture-square. If no such move is available, the capture is illegal. Promotion by capture occurs only when a pawn arrives on the promotion rank as the result of a take & make move. Checks are as in normal chess: after the notional capture of the checked K, the checking unit does not move away from the King’s square. Neutral piece – Belongs to whichever side chooses to use it. It can therefore be moved or captured by White or Black, and in Circe it is reborn according to capture. A King may not be moved onto a square controlled by a neutral piece, because of self-check.
Ser-h#n – Серийный кооперативный мат в n ходов. Черные делают n ходов подряд, после чего белые ставят мат черному королю. PWC – Сбитая фигура не снимается с доски, а переставляется на поле, на котором до взятия стояла бьющая фигура. Alphabetic Chess – Обе стороны обязаны ходить фигурой, которая занимает поле с наименьшими координатами в порядке возрастания алфавитно-цифровой последовательности (а1, а2,..., a8, b1, b2,..., h7, h8). Grasshopper – Ходит и бьет по ортогоналям и диагоналям, перепрыгивая через фигуру любого цвета, находящуюся от него на любом расстоянии, и останавливается на следующем за этой фигурой поле. Take & Make Chess – Сразу же после взятия (тем же ходом) фигура обязана продолжить движение, имитируя ход взятой фигуры. Нейтральные фигуры – При ходе белых они играют за белых, при ходе черных – за черных. Нейтральные фигуры можно бить как обычными, так и другими нейтральными фигурами.
Grasshopper – Moves along Q-lines over another unit of either color to the square immediately beyond that unit. A capture may be made on arrival, but the hurdle is not affected. Royal piece – The side having this piece is in check if it is threatened (a King is a royal piece).
Grasshopper – Ходит и бьет по ортогоналям и диагоналям, перепрыгивая через фигуру любого цвета, находящуюся от него на любом расстоянии, и останавливается на следующем за этой фигурой поле. Royal piece – Ходит как обычная фигура того же достоинства, но выполняет функции короля, т.е. ей можно объявить шах и мат.
A special kind of cyclic Zilahi:
In the first solution: bPb7 is captured and bSc4 mates.
In the second solution: bSc4 is captured and wPa7 mates.
In the third solution: wPa7 is captured and bPb7 mates.
(author.)
Masand – A piece which directly threatens the opposite King, after it moves, changes the color of the pieces it controls or attacks, except the Kings.
Специальная разновидность циклического Зилахи:
В 1-м решении: bPb7 берётся, bSc4 матует.
Во 2-м решении: bSc4 берётся, wPa7 матует.
Во 3-м решении: wPa7 берётся, bPb7 матует. (автор.)
Masand – Все фигуры (кроме короля), которые атакованы или контролируются объявившей шах фигурой (после завершения шахующего хода), меняют цвет.
G291 (solution | решение) - Alberto Armeni (Italy)ok1K1o2/o4o2/P1p2O2/pp2on2/2P1pP2/1n2RB1o/3o4/rO2B3
r#n – A selfmate in which both sides are obliged to give mate on the move if this becomes possible. Orphan – an immovable unit that has no power unless attacked by a unit of the opposite colour, when it takes the power of that unit and can transmit that power to other orphans.
r#n – Рефлексный мат в n ходов. То же, что и обратный мат, но если у каждой из сторон появляется возможность поставить мат в 1 ход, то они обязаны ей воспользоваться. Orphan – Фигура, которая ходит, как атакующая его фигура противника (в том числе активный Orphan).
G292 (solution | решение) - Vladislav Nefyodov (Russia), decicated to 90th anniversary of Oleg Rabinovich8/b1q1p1r1/8/8/5k2/8/4K3/2N3B1
Ser-h#n – serial helpmate in n moves. Black execute n moves in a row, after that White execute a mate for bK. Anti Mars Circe – in order to move, any unit (including kings) is first be replaced on its re-birth square and then move from this square. A capturing move is done as in normal chess.
Ser-h#n – Серийный кооперативный мат в n ходов. Черные делают n ходов подряд,
после чего белые ставят мат черному королю. Anti Mars Circe – Для совершения хода без взятия фигура сначала перемещается на
поле, которое она занимала в начале шахматной партии и уже оттуда делает ход.
Ладья, слон и конь перемещаются на поле того цвета, что и поле, на котором они
стоят. Белая пешка возрождается на 2-й, а черная на 7-й горизонтали той вертикали,
где она стоит. Ходы с взятием ортодоксальны.
G293 János Csák & Gábor Tar SuperProblem, 14-05-2020
hs#n – Helpselfmate in n moves. In the beginning White and Black cooperate to create position which is selfmate in 1 move.
hs#n – Кооперативно-обратный мат в n ходов. Начинают белые и совместно с черными за n-1 ход строят позицию, в которой возможен обратный мат в один ход.
Ser-h#n – serial helpmate in n moves. Black execute n moves in a row, after that White execute a mate for bK. Berolina Pawn – Capture orthogonally, move diagonally. Hole – it can not be neither occupied nor crossed any square with "hole".
Ser-h#n – Серийный кооперативный мат в n ходов. Черные делают n ходов подряд, после чего белые ставят мат черному королю. Berolina Pawn – Пешка, которая без взятия ходит на одну клетку вперед по диагонали (с начального поля может ходить на два поля вперед по диагонали), а со взятием на одно поле вперед по вертикали. Hole – Дыра. На поле с дырой нельзя совершать ход и его нельзя пересекать.
G297 (solution | решение) - Miroslav Bílý (Czech Republic)R1(q2)3(q2)1/6N1/p7/2k1p3/1p3r2/7K/(q2)3B3/8
Grasshopper – Moves along Q-lines over another unit of either color to the square immediately beyond that unit. A capture may be made on arrival, but the hurdle is not affected.
Цикл A-B-C, B-C-A, C-A-B. (автор)
Grasshopper – Ходит и бьет по ортогоналям и диагоналям, перепрыгивая через фигуру любого цвета, находящуюся от него на любом расстоянии, и останавливается на следующем за этой фигурой поле.
hs#n – Helpselfmate in n moves. In the beginning White and Black cooperate to create position which is selfmate in 1 move. Pao – (0,1) Chinese. Chinese piece operating along Rook lines: moves as Rook, but captures only by hopping over a hurdle to any square beyond.
hs#n – Кооперативно-обратный мат в n ходов. Начинают белые и совместно с черными за n-1 ход строят позицию, в которой возможен обратный мат в один ход. Pao – Без взятия ходит как ладья. Со взятием ходит по линиям ладьи, перепрыгивая через фигуру любого цвета (расстояние до этой фигуры – любое) и останавливаясь на любом за ней поле, которое занимает фигура противника (расстояние от фигуры-барьера до снимаемой фигуры – любое).
Neutral pieces – Belongs to whichever side chooses to use it. It can therefore be moved or captured by White or Black, and in Circe it is reborn according to capture. A King may not be moved onto a square controlled by a neutral piece, because of self-check.
Нейтральные фигуры – При ходе белых они играют за белых, при ходе черных –
за черных. Нейтральные фигуры можно бить как обычными, так и другими
нейтральными фигурами.
G300 (solution | решение) - Franz Pachl (Germany)1(b3)3(n3)2/(b3)2K2R1/4(B3)PpP/p4(R3)k1/(r3)2(N3)1(R3)P1/3Npp2/(b3)1(B3)3(n3)1/4B3
Nao – (1,2) Chinese. Chinese piece operating along the lines of Nightrider. Vao – (1,1) Chinese. Chinese piece operating along Bishop lines: moves as Bishop, but captures only by hopping over a hurdle to any square beyond. Pao – (0,1) Chinese. Chinese piece operating along Rook lines: moves as Rook, but captures only by hopping over a hurdle to any square beyond.
Nao (Нао) – Без взятия за один ход может сделать сколько угодно ходов коня в одном направлении. Со взятием ходит по тем же линиям, перепрыгивая через фигуру любого цвета (расстояние до этой фигуры – любое) и останавливаясь на любом за ней поле. Vao (Вао) – Ходит как слон, а бьет по линиям слона, перепрыгивая через фигуру любого цвета (расстояние до этой фигуры – любое) и останавливаясь на любом за ней поле. Pao (Пао) – Ходит как Ладья, а бьет как Лев, но только по ортогоналям.
Equal material. Excelsior. Minor promotion. Ideal stalemate. (author)
Ser-h=n – serial helpstalemate in n moves. Black execute n moves in a row, after that White execute a stalemate for bK. Bicolores – both own and opposite pieces can check to King.
Ser-h=n – Серийный кооперативный пат в n ходов. Черные делают n ходов подряд, после чего белые объявляют пат черным. Bicolores – Объявить шах королю может не только вражеская, но и своя фигура.
Meredith. Excelsior. Minor promotion. Zugzwang. Battery mate. (author)
Ser-s#n – serial selfmate in n moves. White execute n moves in a row and force Black to execute a stalemate for wK. Transmuted Kings – When in check, takes the power(s) of the checking unit(s) in place of its own.
Ser-s#n – Серийный обратный мат в n ходов. Белые делают n ходов подряд, заставляя черных поставить мат белому королю. Transmuted Kings – король, находясь под шахом, ходит как атакующая его фигура, при этом сохраняя свои королевские функции.
a) diagram: 1.Gd5 Re4 2.Gf3 Rg4#
b) Kg3->h7: 1.Gd7 Bf7 2.Gg7 Rh5#
Grasshopper – Moves along Q-lines over another unit of either color to the square immediately beyond that unit. A capture may be made on arrival, but the hurdle is not affected.
Grasshopper – Ходит и бьет по ортогоналям и диагоналям, перепрыгивая через
фигуру любого цвета, находящуюся от него на любом расстоянии, и
останавливается на следующем за этой фигурой поле.
Castling Chess – A King can castle with ANY piece (including enemies), both diagonally and orthoganally, by moving two squares toward it. The other piece is placed on the opposite side of the King. The checking rules from normal castling apply.
Castling Chess – Король может рокироваться с любой фигурой любого цвета по ортогоналям и диагоналям, если между ними нет других фигур, король не находится под шахом и не проходит через битое поле. Рокировка выполняется следующим образом – король ходит на два поля по направлению второй фигуры, которая затем перепрыгивает короля и становится на следующее за ним поле. Рокировка возможна независимо от того, совершали участвующие в ней фигуры ходы до этого или нет.
Sentinelles – On moving, a piece leaves behind a Pawn of its own color on its departure square. The rule does not apply to Pawns, or to pieces moving from the 1st or 8th rank, nor does it apply if there are eight Pawns of that color already on the board. Dolphin – Kangaroo+Grasshopper. Grasshopper – Moves along Queen-lines over another unit of either color to the square immediately beyond that unit. A capture may be made on arrival, but the hurdle is not affected. Kangaroo – Moves like a Grasshopper but jumps over two units of either color to the square immediately beyond the second unit. Gnu – 1:3+1:2–hopper.
Sentinelles – Если количество пешек того же цвета, что и ходящая фигура, меньше
восьми, то после каждого хода на поле, только что оставленном ходящей фигурой
(не пешкой), появляется пешка того же цвета. Dolphin – Kangaroo+Grasshopper (есть и другая фигура с тем же названием). Grasshopper – Ходит и бьет по линиям ферзя, перепрыгивая через фигуру любого
цвета, находящуюся от него на любом расстоянии, и останавливается на следующем
за этой фигурой поле. Kangaroo – Ходит и бьет по линиям ферзя, перепрыгивая через две фигуры любого
цвета (расстояние между этими фигурами - любое), находящиеся от него на любом
расстоянии, и останавливается на следующем за второй фигурой поле. Gnu – 1:3+1:2 – прыгун.
Three chameleon echo mates by specific batteries. Mate by specific double checks: nB threatened by bK and nS threatened by nR. (author)
Transmission menace – In addition to its normal moves, a piece can also move like any unit that threatens it. Neutral pieces – Belongs to whichever side chooses to use it. It can therefore be moved or captured by White or Black, and in Circe it is reborn according to capture. A King may not be moved onto a square controlled by a neutral piece, because of self-check.
Три эхо-хамелеонных мата специфическими батареями. Маты специфическими двойными шахами: nB угрожает bK и nS угрожает nR (автор).
Transmission menace – Атакованная фигура получает дополнительную возможность ходить как атакующая ее фигура. Нейтральные фигуры – При ходе белых они играют за белых, при ходе черных – за черных. Нейтральные фигуры можно бить как обычными, так и другими нейтральными фигурами.
Patrouille – A piece cannot capture or check (but may move or observe) if it is not observed by another piece of its own side. Symmetry Anti-Circe – A capturing unit is reborn on the square diametrically opposite from the square of capture. If the square is not empty, the capture is not legal. Neutral pieces – Belongs to whichever side chooses to use it. It can therefore be moved or captured by White or Black, and in Circe it is reborn according to capture. A King may not be moved onto a square controlled by a neutral piece, because of self-check. Nightrider – a rider along any straight line of S moves.
Patrouille – Если на фигуру не нацелена ни одна фигура того же цвета, то она не может совершать ходы со взятием. Symmetry Anti-Circe – Взятая фигура возрождается на поле, симметричном полю взятия относительно центра доски. Нейтральные фигуры – При ходе белых они играют за белых, при ходе черных –
за черных. Нейтральные фигуры можно бить как обычными, так и другими
нейтральными фигурами. Nightrider – Одним ходом может сделать сколько угодно ходов коня в одном
направлении.
G313 (solution | решение) - Ladislav Salai jr., Emil Klemanič (Slovakia) & Michal Dragoun (Czech Republic)7b/8/4n3/p7/1pPPP1(Q2)1/1P1k1P1(Q2)/(Q2)B1n4/K4(q2)1(q2)
There are three white tempo moves, which are cyclically impossible or playable. Moves with «??» are impossible, because white pawn was captured.
Moves with «?» remove the necessary hurdle, so only one move remains. (authors)
Grasshopper – Moves along Q-lines over another unit of either color to the square immediately beyond that unit. A capture may be made on arrival, but the hurdle is not affected.
Три белых темпохода, которые циклически возможны или невозможны. Ходы с "??" невозможны, потому что белая пешка была взята. Ходы с "?" удаляют необходимое
препятствие, поэтому остаётся единственный ход (авторы).
Grasshopper – Ходит и бьет по ортогоналям и диагоналям, перепрыгивая через фигуру любого цвета, находящуюся от него на любом расстоянии, и останавливается на следующем за этой фигурой поле.
AntiCirce – After a capture the capturing piece (Ks included) must immediately be removed to its game array square (necessarily vacant, else the capture is illegal). Captures on the rebirth square are allowed. Game array squares are determined as in Circe.
AntiCirce – Бьющая фигура перемещается на поле (поле возрождения), которое она занимала в начале игры (Ладья, Слон и Конь перемещаются на поле того цвета, что и поле, на котором они совершили взятие, белые пешки перемещаются на 2-ю, черные на 7-ю горизонталь той вертикали, на которой они совершили взятие). Если это поле занято, то взятие невозможно.
Black and white Indian, combined with Klasinc (wKd5/wBe6 & wKd5/bBd1). Several instances of Umnov effects.
(author)
hs#n – Helpselfmate in n moves. In the beginning White and Black cooperate to create position which is selfmate in 1 move.
Белая и чёрная индийская тема в сочетании с Класинцем (wKd5/wBe6 & wKd5/bBd1). Эффекты Умнова (автор).
hs#n – Кооперативно-обратный мат в n ходов. Начинают белые и совместно с черными за n-1 ход строят позицию, в которой возможен обратный мат в один ход.
hs#n – Helpselfmate in n moves. In the beginning White and Black cooperate to create position which is selfmate in 1 move. Protean Chess – After making a capture, a unit transforms into the same type as the captured unit. Kings maintain their royal status after capturing. Any unit that captures a pawn becomes a backward-moving pawn that promotes on its own first rank. Королевская фигура – Ходит как обычная фигура того же достоинства, но выполняет функции короля, т.е. ей можно объявить шах и мат.
Эхо-хамелеонные маты, Бристоль. (автор)
hs#n – Кооперативно-обратный мат в n ходов. Начинают белые и совместно с черными за n-1 ход строят позицию, в которой возможен обратный мат в один ход. Protean Chess – Фигура, совершающая взятие, превращается во взятую фигуру, при этом сохраняя свой цвет. Король при взятии становится королевской фигурой. King piece – moves as usual piece of this type but performs functions of a King, so it can be checked of checkmated.
The four-phase cyclic quartet of the identical solutions of the fairy pieces was
supplemented with the phase of the illusory game. There are four different mates when
playing the formed mating tandems when changing the functions of the white fairy pieces
A, B, C, D at the closed cycle, when each of them was in the role of the front mating and
the rear patrol piece. The black rook Lion blocks the fields near the black king that are left
by the white fairy pieces by turns in «leave away - come» style in four phases. It is also
involved in the illusory game as a blocking and a locking piece.
(author.)
Patrouille – A piece cannot capture or check (but may move or observe) if it is not observed by another piece of its own side. Lion – Moves and captures like a Grasshopper, but its arrival square may be any number of squares beyond the hurdle, provided the line is free. Bishop-Lion – Moves like a Lion but only on Bishop lines. Rook-Lion – Moves like a Lion but only on Rook lines.
4-фазный циклический квартет идентичных решений со сказочными фигурами дополнен иллюзорной игрой. 4 различных мата, в которых матующие тандемы фигур меняют свои функции по циклу,
когда каждая из них выступает в роли передней матующей и задней патрульной фигуры. Чёрный Rook-Lion блокирует поля около чёрного короля, которые покидают белые сказочные фигуры в
стиле "ушёл-пришёл". Это также имеет место в иллюзорной игре блокирующей и запирающей фигур. (автор.)
Patrouille – Если на фигуру не нацелена ни одна фигура того же цвета, то она не может совершать ходы со взятием. Lion – Ходит и бьет по ортогоналям и диагоналям, перепрыгивая через фигуру любого цвета, находящуюся от него на любом расстоянии, и останавливается на втором за этой фигурой поле. Bishop-Lion – То же, что и лев, но ходит только по диагоналям. Rook-Lion – То же, что и лев, но ходит только по ортогоналям.
G321See also version G321a Sergey Shumeyko SuperProblem, 22-10-2020
8/3K4/8/3p4/3k4/3B4/8/8
h#5.5
2 sol. Parrain Circe
(2+2)
G322 Sergey Shumeyko SuperProblem, 22-10-2020
3qkb2/7R/8/8/8/8/4P3/3QK2R
hs#4.5
(5+3)
G320 (solution | решение) - Vladislav Nefyodov (Russia)8/8/8/8/8/6nk/4p1(R2)1/6R1 Dedicated to 5th birthday of author's granddaughter Miroslava | Посвящается Мирославе, внучке автора, в её 5-й день рождения
Change of captured pieces. Rebirths of bP with synchronous accompaniment of own King. Echo-chameleon mates in corners. Scaccografia: Letters (i). (author)
Parrain Circe – After a capture, the captured piece is reborn only after another piece of its own side has moved. The line between capturing square and rebirth square is parallel with and of same direction and length as the move of this other piece. Pawns can be reborn on 1st and 8th rank. From their own base rank, they may move one-step; if reborn on the promotion rank, the Pawn at once promotes, the promotion piece being determined by the Pawn side.
Фигурная перемена взятий в фазах. Динамически-поступательные возрождения ч. пешки в синхронном сопровождении своего короля.
Эхо-хамелеонные маты в углах доски. Scaccografia: Letters (i). (автор).
Parrain Circe – Сбитая фигура не снимается с доски, а остается на поле взятия в неявном виде, после чего геометрически повторяет следующий ход своей фигуры и вновь становится на доску. Если при этом она выйдет за пределы доски, или станет на занятое другой фигурой поле, то она все-таки снимается с доски.
bB hideaway. Choice of square for wzq and bQ. Castling. Active square-blocking. Epaulette mate. (author)
hs#n – Helpselfmate in n moves. In the beginning White and Black cooperate to create position which is selfmate in 1 move.
Hideaway чёрного слона. Выбор поля wQ и bQ. Рокировка. Активное блокирование. Эполетный мат. (автор).
hs#n – Кооперативно-обратный мат в n ходов. Начинают белые и совместно с черными за n-1 ход строят позицию, в которой возможен обратный мат в один ход.
a) diagram: 1.Bc5+ Kc3 2.Qh6 Qh1+ 3.Qc1+ Qxc1#
b) polish twins: 1.Qg5 Bc5+ 2.Kc3 Qh6 3.Qc1+ Qxc1#
hs#n – Helpselfmate in n moves. In the beginning White and Black cooperate to create position which is selfmate in 1 move.
hs#n – Кооперативно-обратный мат в n ходов. Начинают белые и совместно с черными за n-1 ход строят позицию, в которой возможен обратный мат в один ход.
a) diagram: 1.Ba3 Rg1 2.Se3+ Ke1 3.Bd6 Rxg7 4.Bg3+ Rxg3#
b) -Pe2: 1.Bc4 Ba1 2.Bb2 Re3 3.g8=B Rd3 4.Bxd3 Bxb2#
Random change of play. (author)
hs#n – Helpselfmate in n moves. In the beginning White and Black cooperate to create position which is selfmate in 1 move.
Радикальная перемена игры. (автор).
hs#n – Кооперативно-обратный мат в n ходов. Начинают белые и совместно с черными за n-1 ход строят позицию, в которой возможен обратный мат в один ход.
a) diagram: 1.Be8 Qf7 2.Se2 Kg6 3.Sg3 Qxe8#
b) Sg1->g4: 1.Bd8 Qe7 2.Se5 Kf6 3.Bg4 Qxd8#
hs#n – Helpselfmate in n moves. In the beginning White and Black cooperate to create position which is selfmate in 1 move.
hs#n – Кооперативно-обратный мат в n ходов. Начинают белые и совместно с черными за n-1 ход строят позицию, в которой возможен обратный мат в один ход.
a) diagram: 1...Bg8 2.Se4 Rf7 3.Kd5/bPe5 Rd7#
b) Kb6->c5: 1...Ra7 2.Rfe8 Bb7 3.Kd7/bBe6 Ba6#
c) Kb6->e1: 1...Ba8 2.Sg4 Rb7 3.Kf3/bSf4 Rb3#
Castling Chess – A King can castle with ANY piece (including enemies), both diagonally and orthoganally, by moving two squares toward it. The other piece is placed on the opposite side of the King. The checking rules from normal castling apply.
Castling Chess – Король может рокироваться с любой фигурой любого цвета по ортогоналям и диагоналям, если между ними нет других фигур, король не находится под шахом и не проходит через битое поле. Рокировка выполняется следующим образом – король ходит на два поля по направлению второй фигуры, которая затем перепрыгивает короля и становится на следующее за ним поле. Рокировка возможна независимо от того, совершали участвующие в ней фигуры ходы до этого, или нет.
Circe – Captured units (not Ks) reappear on their game-array squares, of the same colour (pieces), on the file of capture (pawns), or on the capture file’s promotion square (fairy pieces). If the rebirth square is occupied the capture is normal.
Circe – Взятая фигура не снимается с доски, а перемещается на поле, которое она занимала в начале шахматной партии. Ладья, слон и конь возрождаются на поле того цвета, что и поле, на котором они были сбиты. Белые пешки возрождаются на 2-й, а черные на 7-й горизонтали той вертикали, где их побили. Сказочные фигуры возрождаются на поле превращения пешки той вертикали, где были сбиты. Если поле возрождения занято любой другой фигурой, то взятая фигура снимается с доски.
G329 (solution | решение) - Michal Dragoun (Czech Republic)8/2p5/4(q3)3/1p5P/1b5k/1(b3)2(q3)1r1/1P(n3)r4/1K6
a) diagram: 1.hccLIa3[b3=w] hccBLf7[e6=w] 2.Rg6 hccLIh6[g6=w]#
b) Kh4->c5: 1.hccBLd1[c2=w] hccNLf8[e6=w] 2.Rd7 hccLIc8[d7=w]#
c) Kh4->c4: 1.hccNLg4[e3=w] hccLIe7[e6=w] 2.Rd6 hccLIa6[d6=w]#
HurdleColourChanging pieces – Any hopping piece [Grasshopper, PAO, etc.] can be given this extra attribute. Such a piece changes the color of the unit it hops over [except for Kings]. Lion – Moves and captures like a Grasshopper, but its arrival square may be any number of squares beyond the hurdle, provided the line is free. Bishop-Lion – Moves like a Lion but only on Bishop lines. Nightrider-Lion – Moves like a Nightrider but must leap over one man in its path before landing or capturing on a further square in its path. Nightrider – a rider along any straight line of S moves.
HurdleColourChanging pieces – спецификация для фигур, обладающих возможностью прыгать через другие фигуры. Фигура, через которую совершен прыжок, меняет свой цвет. Lion – Ходит и бьет по ортогоналям и диагоналям, перепрыгивая через фигуру любого цвета, находящуюся от него на любом расстоянии, и останавливается на втором за этой фигурой поле. Bishop-Lion – То же, что и лев, но ходит только по диагоналям. Nightrider-Lion – То же, что и Lion, но ходит и бьет по линиям Nightrider. Nightrider – Одним ходом может сделать сколько угодно ходов коня в одном направлении.
Excelsior, Minor promotion, Sacrifice x 6 [white], Minimal problem [Black], Anti-Bristol. (author)
hs#n – Helpselfmate in n moves. In the beginning White and Black cooperate to create position which is selfmate in 1 move.
Эксцельсиор. Слабое превращение. 6 белых жертв. Чёрный минимал. Анти-Бристоль. (автор).
hs#n – Кооперативно-обратный мат в n ходов. Начинают белые и совместно с черными за n-1 ход строят позицию, в которой возможен обратный мат в один ход.
Excelsior, Sacrifice x 5, Open line x 3, Meredith, Minimal problem. (author)
hs#n – Helpselfmate in n moves. In the beginning White and Black cooperate to create position which is selfmate in 1 move.
Эксцельсиор. 5 жертв. Минимальная задача. Мередит. Трехкратное открытие линий. (автор).
hs#n – Кооперативно-обратный мат в n ходов. Начинают белые и совместно с черными за n-1 ход строят позицию, в которой возможен обратный мат в один ход.
hs#n – Helpselfmate in n moves. In the beginning White and Black cooperate to create position which is selfmate in 1 move.
hs#n – Кооперативно-обратный мат в n ходов. Начинают белые и совместно с черными за n-1 ход строят позицию, в которой возможен обратный мат в один ход.
G335 Mikhailo Galma SuperProblem, 13-12-2020
8/1p6/8/p5p1/6Pb/3r2p1/4B2p/5Knk
hs#4.5
(3+9)
G336 Valery Turmasov SuperProblem, 13-12-2020
R7/2k5/8/2B5/Pp6/8/2K1N3/7B
ser-h=19
(6+2)
G337ded. to TT-244 participants Vitaly Medintsev SuperProblem, 05-12-2020
Schachography. The problem is dedicated to all participants and editorial board of SuperProblem. There is fairy ship on which Santa Claus will come to us. (author)
hs#n – Helpselfmate in n moves. In the beginning White and Black cooperate to create position which is selfmate in 1 move.
Скахографическая задача, посвящённая участникам и редакции годового конкурса SuperProblem. На доске сказочный корабль, на котором в эти праздничные дни
приедут Святой Николай, Дед Мороз, Санта Клаус, которые исполнят все наши желания. Пусть все мечты наши сбудутся! (автор).
hs#n – Кооперативно-обратный мат в n ходов. Начинают белые и совместно с черными за n-1 ход строят позицию, в которой возможен обратный мат в один ход.
Three active sacrifices of white officers including anticipatory corner-to-corner hideaway of WB motivated by the need to vacate a1 field for BP in advance. W-B FML-effects on b6 and a1. Slow black Excelsior. Black minimal. Meredith (author). hs#n – Helpselfmate in n moves. In the beginning White and Black cooperate to create position which is selfmate in 1 move. hs#n – Кооперативно-обратный мат в n ходов. Начинают белые и совместно с черными за n-1 ход строят позицию, в которой возможен обратный мат в один ход.
G338ded. to TT-244 participants B.Shorokhov, V.Medintsev, A.Oganesjan SuperProblem, 06-12-2020
white Rg1d6 Se1h2 Pe3d4b4c5b5b6 Qh7 Ka7
black Pb7 Kc8
hs#7
one solution
(12+2)
G339 Hubert Gockel SuperProblem, 15-12-2020
B5N1/4n1p1/2P1K3/R2P4/pNP1kP2/5p2/5P1Q/3R2B1
#2
Breton Adverse
(13+5)
G340 Aleksandr Eltsov SuperProblem, 15-12-2020
7R/5N2/8/5P2/2P5/NP2K1k1/3P4/8
ser-h=10
(8+1)
G338 (playable solution | динамическое решение) - Boris Shorokhov, Vitaly Medintsev and Aleksey Oganesjan (Russia) dedicated to the participants of TT-2442k5/Kp5Q/1P1R4/1PP5/1P1P4/4P3/7N/4N1R1
Seven sacrifices (four officers and three Pawns) with seven dual avoidances. “Linear rundlauf” – promoted Black Queen returns on initial square of Pawn.
wPb6 cannot be remove due to cooks (authors). hs#n – Helpselfmate in n moves. In the beginning White and Black cooperate to create position which is selfmate in 1 move. hs#n – Кооперативно-обратный мат в n ходов. Начинают белые и совместно с черными за n-1 ход строят позицию, в которой возможен обратный мат в один ход.
1.Rxa4[-bPg7]! - 2.Sf6# The bS attacks wSb4, so that the threat 2.Sf6+ would fail to 2...S:b4[-wSf6]!:
1...Sxd5[-wPf4] 2.Qe5# (Qh4+?) 1...Sxc6[-wPf4] 2.Qh4# (Qe5+?) 1...Sxd5[-wPf2] 2.Rd4# (Re1+?) 1...Sxc6[-wPf2] 2.Re1# (Rd4+?) 1...Sxd5[-wPc4] 2.Sxd5#
1...Sxc6[-wPc4] 2.Sxc6#
1...Sxg8[-wSb4] 2.c5# - competes the half-battery
(1...Sxd5[-wPc6]? and 1...Sxc6[-wPd5]! do not defend due to selfpins!)
Twomover theme (orthodox) of 7th WCCT, dual avoidance. (author)
Breton Adverse – When a piece is captured, another piece of the same type and color as that of the captured piece (if there are any) has to disappear.
Тема #2 7th WCCT, антидуали. (автор).
Breton Adverse – При взятии фигуры с доски также снимается еще одна
аналогичная фигура того же цвета (если таковая имеется на доске, в противном
случае взятие ортодоксальное). Если таковых фигур несколько, то бьющая сторона
выбирает, какую из них удалить.
PWC – When a capture is made, the captured unit (except a King) is replaced on the square the capturing unit just leaves. A Pawn is immovable on its 1st rank. hs#n – Helpselfmate in n moves. In the beginning White and Black cooperate to create position which is selfmate in 1 move. Functionary Chess – A piece can move only if it is threatened.
PWC – Сбитая фигура не снимается с доски, а переставляется на поле, на котором до взятия стояла бьющая фигура. hs#n – Кооперативно-обратный мат в n ходов. Начинают белые и совместно с черными за n-1 ход строят позицию, в которой возможен обратный мат в один ход. Functionary Chess – фигура не может ходить, бить, шаховать, если не атакована фигурой противника.
BlackUltraSchachZwang – Black must perform the moves only with check. If Black cannot it then this is "stalemate". hs#n – Helpselfmate in n moves. In the beginning White and Black cooperate to create position which is selfmate in 1 move. Functionary Chess – A piece can move only if it is threatened.
BlackUltraSchachZwang – Черные обязаны делать ходы только с шахом, а белые должны обеспечить черным такую возможность. Отсутствие хода с шахом означает
«пат». hs#n – Кооперативно-обратный мат в n ходов. Начинают белые и совместно с черными за n-1 ход строят позицию, в которой возможен обратный мат в один ход. Functionary Chess – фигура не может ходить, бить, шаховать, если не атакована фигурой противника.
BlackUltraSchachZwang – When a capture is made, the captured unit (except a King) is replaced on the square the capturing unit just leaves. A Pawn is immovable on its 1st rank. PWC – When a capture is made, the captured unit (except a King) is replaced on the square the capturing unit just leaves. A Pawn is immovable on its 1st rank. hs#n – Helpselfmate in n moves. In the beginning White and Black cooperate to create position which is selfmate in 1 move. Functionary Chess – A piece can move only if it is threatened.
BlackUltraSchachZwang – Черные обязаны делать ходы только с шахом, а белые должны обеспечить черным такую возможность. Отсутствие хода с шахом означает
«пат». PWC – Сбитая фигура не снимается с доски, а переставляется на поле, на котором до взятия стояла бьющая фигура. hs#n – Кооперативно-обратный мат в n ходов. Начинают белые и совместно с черными за n-1 ход строят позицию, в которой возможен обратный мат в один ход. Functionary Chess – фигура не может ходить, бить, шаховать, если не атакована фигурой противника.